Co dla sportsmana i sportsmanki? Cz. II

Pora na kolejną odsłonę poradnika dla intensywnie trenujących. Tym razem kolej na preparaty oparte na tłuszczach, wodorowęglanie sodu, witaminach i minerałach. Zaczynamy!

Tłuszcze

Dieta sportowców zazwyczaj opiera się o niską zawartość tłuszczów, zwłaszcza tych nasyconych (występujących głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego). Nie oznacza to jednak, żeby całkowicie zrezygnować z ich podaży. Pamiętajmy bowiem, że tłuszcze są materiałem energetycznym w trakcie wysiłku o dużej intensywności oraz aktywnie uczestniczą w przyswajaniu witamin A, D, E i K. Odżywki tłuszczowe zaś wpływają na wzrost siły i masy mięśniowej oraz redukcję zapasowej tkanki tłuszczowej.

Wodorowęglan sodu

Związek ten w przemyśle spożywczy znany jest jako… soda oczyszczona. Paradoksalnie nie jest on jednak popularnym składnikiem preparatów dla sportowców, co nie oznacza, że nie wywiera wyraźnego wpływu na wyniki uzyskiwane przez sportowców. Okazuje się, że wywiera, czego potwierdzeniem są liczne badania naukowe. Wodorowęglan sodu działa ergogenicznie, czyli zwiększa wydajność wysiłku (może on zostać ograniczony przez zaburzenia równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie). Najlepiej sprawdzi się w treningach o bardzo dużej intensywności, gdzie wysiłek trwa od 1 do 10 minut (np. podczas powtarzalnych sprintów). Związek ten najczęściej stosowany jest w wioślarstwie i w biegach o krótkim dystansie. Pojawia się jednak coraz więcej doniesień o możliwości jego wykorzystania w sportach siłowych. Niestety nie należy jednak do całkowicie obojętnych dla organizmu składników – może wywołać dolegliwości żołądkowo-jelitowe przyczyniając się tym samym do pogorszenia zamiast poprawy zdolności wysiłkowych.

Witaminy

Suplementacja witaminami nie zwiększa co prawda bezpośrednio sprawności fizycznej, co nie oznacza, że osoba trenująca nie powinna zadbać o ich prawidłową podaż. Odnotowano bowiem, że u sportowców jest większe zapotrzebowanie na większość witamin niż u osób, które nie trenują. Wynika ta nie tylko ze zwiększonej potliwości, ale także z wysokiego tempa przemian biochemiczno-fizjologicznych. Najważniejsze witaminy dla sportowców to: wszystkie witaminy z grupy B, witamina C i E (obie hamują wytwarzanie wolnych rodników) oraz witamina A.

Minerały

Oprócz witamin, dieta osoby, która trenuje powinna uwzględniać także mikro- i makroelementy. Wśród nich kluczową rolę pełnią: sód, potas i magnez. Ten pierwszy prawidłowe przewodnictwo impulsów nerwowych do mięśni i bierze udział w syntezie białek i glikogenu. Potas z kolei jest bardzo potrzebny w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego, układu mięśniowego oraz układu krążenia (pomaga w utrzymaniu ciśnienia tętniczego krwi na właściwym poziomie). Niezwykle cenny dla sportowca jest również magnez. Pierwiastek ten pomaga zmniejszyć uczucia zmęczenia i znużenia, przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego oraz pomaga w utrzymaniu równowagi elektrolitowej i syntezie białka. Co więcej, wspiera także układ kostny, pomagając w utrzymaniu zdrowych kości.

Ostatnia modyfikacja 22 kwietnia 2020

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *