Doładuj swój organizm

Na razie dość nieśmiało i nieco spóźniona, ale w końcu zawitała do Polski. Zima – bo o niej mowa – rozpoczyna swoje panowanie. O tej porze roku nie trudno o wychłodzenie organizmu czy infekcje. Dlatego dobrze jest o siebie zadbać, dostarczając organizmowi codziennej dawki niezbędnych witamin oraz mikro- i makroelementów.

O tym, że ludzie potrzebują witamin, uczymy się w szkole już od dziecka. Mówią nam o tym także nasi rodzice, dziadkowie, rodzeństwo. Dużo rzadziej słyszymy za to o równie niezbędnych jak witaminy mikro- i makroelementach. Tymczasem do prawidłowego funkcjonowania potrzebujemy odpowiedniej ilości wszystkich tych składników.

https://katelin.pl/niedobor-potasu-sygnaly-alarmowe/

Witaminy to grupa związków organicznych, które są niezbędne człowiekowi do prawidłowego funkcjonowania. Warunkują prawidłowy przebieg procesów życiowych. Ponieważ ludzki organizm nie posiada zdolności syntezy wszystkich witamin lub wytwarza ich zbyt mało, musimy je dostarczać wraz z pożywieniem. Dzielimy je na te, które rozpuszczają się w wodzie – m.in. B1, B2, B6, B12, C, PP i te, które rozpuszczają się w tłuszczach – A, D, E i K. Ich niedobór to hipowitaminoza, a nadmiar – hiperwitaminoza. Oba te stany są niekorzystne i mogą powodować rozmaite dolegliwości.

Tak samo ważne jak witaminy są składniki mineralne, czyli mikro- i makroelementy. Związki te uczestniczą niemal we wszystkich procesach metabolicznych. Są kluczowe dla zapewnienia prawidłowego rozwoju organizmu oraz zachowania dobrego zdrowia. Podobnie jak w przypadku witamin, musimy dostarczyć je sobie wraz z żywnością. Mikroelementy, zwane również składnikami śladowymi, to pierwiastki chemiczne, które w organizmach żywych występują w bardzo małych ilościach. Zapotrzebowanie na nie wynosi mniej niż 100mg na dobę. To między innymi żelazo, cynk, miedź, chrom czy selen. Z kolei makroelementy to pierwiastki, których zapotrzebowanie w diecie człowieka przekracza 100 mg na dobę,np. wapń, chlor, fosfor, sód i potas.

Ten ostatni nie bez powodu nazywany bywa pierwiastkiem życia. Potasu potrzebują nasze mięśnie, w tym serce. Bierze on udział w regulacji gospodarki wodnej organizmu, odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Pomaga dotlenić mózg, dzięki czemu wpływa na naszą zdolność koncentracji. Ciężko przecenić jego zasługi dla naszego organizmu.

Aby zapewnić sobie optymalną ilość witamin, mikro- i makroelementów, na początek koniecznie trzeba zadbać o zawartość lodówki. Zwłaszcza zimą nie powinno w niej zabraknąć świeżych warzyw i owoców, które są prawdziwą kopalnią tych cennych składników odżywczych. Prawidłowa, zbilansowana, pełna potasu dieta to pierwszy krok na drodze do lepszego zdrowia i samopoczucia.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *