Drogi seniorze, zadbaj o swoje zdrowie!

14 listopada to w naszym kraju szczególna data. Tego dnia świętujemy Ogólnopolski Dzień Seniora. Z okazji dzisiejszego Święta, życzymy Państwu mnóstwa energii, witalności i radości z każdego dnia. Przy okazji podpowiadamy, jak cieszyć się zdrowiem i aktywnością przez długie lata. To naprawdę proste. Wystarczy przestrzegać trzech kroków, o których piszemy poniżej.

Wiedza i zdobywana przez lata mądrość życiowa dzisiejszych dziadków i babć to wartość, której nie da się przecenić. Seniorzy stanowią niewyczerpane źródło informacji i inspiracji dla młodszych pokoleń. Są też cenionymi członkami każdej społeczności. Najlepiej świadczyć może o tym fakt, że ich święto obchodzone jest na całym świecie. I to w kilku odsłonach! 1 października przypada Międzynarodowy Dzień Osób Starszych, a kilka dni później, 20 października – Europejski Dzień Osób Starszych. Upływ czasu stanowi naturalną kolej rzeczy i jest od nas zupełnie niezależny. Mamy natomiast ogromny wpływ na to, jak będzie przebiegał. W końcu również w podeszłym wieku można, i naprawdę warto, żyć pełnią życia.

Składniki eliksiru witalności są dużo łatwiej dostępne, niż mogłoby się wydawać. Są nimi regularna aktywność fizyczna, właściwie zbilansowana dieta oraz radość z życia. Razem stanowią trzy kroki, które znacznie zwiększają nasze szanse na zdrową i naprawdę aktywną jesień życia. Dlatego warto zebrać w sobie nieco odwagi i je wykonać. Wiele problemów i schorzeń, na które często narzekają seniorzy – zmęczenie, brak energii, bóle mięśni, a nawet problemy z ciśnieniem – można zwalczyć dzięki regularnym ćwiczeniom. Na początek wystarczą spacery do parku czy lasu. Ważne, aby wykonywać je regularnie, kilka razy w tygodniu, stopniowo zwiększając ich intensywność. Po takiej zaprawie możemy spróbować coraz popularniejszego w naszym kraju Nordic Walkingu. Marsze z charakterystycznymi kijkami angażują naprawdę dużą ilość mięśni, nie obciążając stawów. Ciekawą alternatywą są również programy ćwiczeń dla seniorów, które znajdują się w ofercie klubów fitness w całej Polsce. Zajęcia te pomagają zachować doskonałą sprawność stawów, zmniejszyć ryzyko urazów czy zwiększyć siłę mięśni.

Aktywność fizyczna niech idzie w parze ze zdrową, zbilansowaną dietą. Osoby starsze powinny spożywać posiłki regularnie, w mniejszych porcjach, aby nie przeciążać układu pokarmowego. Warto, żeby jadłospis obfitował w ryby, przetwory mleczne, kasze oraz zdrowe, pełnoziarniste pieczywo. Nie może zabraknąć w nim również owoców i warzyw, które są doskonałym źródłem niezwykle cennych witamin oraz mikro- i makroelementów, w tym potasu. Jest on jednym z najważniejszych elektrolitów, niezbędnych do właściwego funkcjonowaniu organizmu. Odpowiada między innymi za prawidłową pracę mięśni, w tym serca, regulację gospodarki wodnej organizmu, utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej czy właściwego ciśnienia krwi. Wspiera także prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i wspomaga koncentrację. Jego odpowiednia ilość w diecie pomaga zmniejszyć ryzyko występowania chorób serca. Natomiast niedobór może prowadzić do ogólnego osłabienia organizmu, bolesnych skurczy mięśni, spadku wydolności czy nawet zaburzeń rytmu serca. Znajdziemy go, m.in. w fasoli, grochu, kaszy gryczanej, otrębach pszennych i płatkach owsianych, a także w brukselce, brokułach, pomidorach, bananach czy suszonych morelach.

Ostatni element jest naturalną konsekwencją wprowadzenia w życie dwóch pierwszych zasad. Zdrowy styl życia oprócz korzyści dla zdrowia przynosi również satysfakcję i zadowolenie. Każda aktywność poszerza horyzonty, pozwala nam, niezależnie od wieku, czerpać przyjemność z życia, poznawać nowe lądy, zawierać interesujące znajomości. Ogólnopolski Dzień Seniora to doskonały czas, aby docenić możliwości, jakie daje nam świat i świadomie z nich korzystać.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *