Lato, czyli sztuka aktywnego wypoczynku

Sezon wakacyjno-urlopowy rozpoczęty! Pora więc naładować akumulatory na kolejny rok działania. Najefektywniej zrobimy to, spędzając czas wolny aktywnie. Leżeniu plackiem na plaży mówimy stanowcze: nie! Forma ruchu – dowolna. Ważne jest, aby ćwiczyć regularnie, a wysiłek połączyć ze zdrowymi zmianami w codziennej diecie. 

Spacery, bieganie, pływanie, jazda na rowerze – możliwości jest mnóstwo, niezależnie od tego czy wakacje spędzamy nad morzem, w górach czy we własnym mieście. Każdy może znaleźć odpowiednią dla siebie formę aktywności fizycznej, zarówno młodzi, jak i seniorzy. Letnia aura wyjątkowo jej sprzyja, szkoda więc zmarnować urlop na bardzo kuszące, ale zupełnie bezproduktywne, błogie lenistwo. Korzyści z cyklicznego uprawiania wybranych ćwiczeń jest zbyt wiele, aby z nich rezygnować, od lepszej kondycji i ogólnej sprawności, przez pozytywne zmiany w wyglądzie zewnętrznym, aż po poprawę krążenia i humoru.

Jeśli wakacje spędzamy nad morzem do wyboru mamy pływanie, windsurfing czy siatkówkę plażową. Seniorzy oraz osoby, które w ostatnich miesiącach były mniej aktywne, mogą wybrać długie wędrówki brzegiem morza lub spróbować Nordic Walking. Jest to wspaniała forma rekreacji dla każdego, niezależnie od wieku i kondycji. Doskonale poprawia wydolność organizmu oraz samopoczucie, a do tego rozwija całe ciało, nie obciążając stawów. Jeśli od morza wolimy góry, pamiętajmy, że są one zdecydowanie bardziej wymagające pod względem kondycyjnym. Dlatego do wyprawy na szlaki trzeba odpowiednio wcześnie się przygotować, aby wielogodzinnych pieszych wycieczek nie przypłacić, np. kontuzją. Okazji do ruchu nie brakuje również w mieście. Jeśli więc z różnych przyczyn urlop spędzamy w rodzinnej miejscowości, nie zapominajmy o spacerach, bieganiu po parku czy wyprawach na basen. Warto również wsiąść na rower, aby z perspektywy dwóch kółek zwiedzić bliższe i dalsze okolice.

Wzmożoną aktywność fizyczną połączmy ze zdrową, zbilansowaną dietą. Ciężkie, smażone potrawy zamieńmy na te przygotowywane na parze, albo na pyszne, lekkie sałatki. W diecie nie powinno zabraknąć świeżych warzyw i owoców, które właśnie teraz są najsmaczniejsze. Pomogą one dostarczyć niezbędnych do prawidłowego działania organizmu witamin oraz mikro- i makroelementów. To ważne, bo niektóre cenne składniki mineralne, jak sód, magnez i potas tracimy wraz z potem, a latem i podczas wysiłku pocimy się bardziej obficie niż zwykle. Brakujące składniki trzeba więc na bieżąco uzupełniać, wraz z przyjmowanymi pokarmami. Naturalnych, łatwo dostępnych źródeł wspomagającego pracę mięśni, serca i układu nerwowego potasu jest naprawdę sporo. Warto sięgnąć zwłaszcza po brokuły, słodki zielony groszek, pomidory, banany czy czarne porzeczki. A na deser smakowitą mleczną czekoladę. Ten przysmak zawiera ponad 600 mg potasu w 100 g produktu! Jeśli wybierzemy wersję z orzechami, dawka będzie jeszcze większa. Pamiętajmy jednak, że czekolada jest dosyć kaloryczna, więc nie należy przesadzać z ilością i częstotliwością jej spożywania.

Ruch to zdrowie, zwłaszcza ten na świeżym powietrzu. Dlatego warto znaleźć odpowiednie dla naszego wieku i kondycji formy aktywności fizycznej i czerpać z profitów, jakie dają regularne ćwiczenia. Jeśli połączymy je z odpowiednią dietą, korzyść będzie podwójna. Zatem, na co czekać?

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *