Pierwiastek życia

Pierwiastek życia

Kto z nas nie chciałby cieszyć się dobrym zdrowiem? To właśnie w trosce o nie staramy się prowadzić zbilansowany tryb życia. Spożywanie dużej ilości witamin i okazjonalna wizyta na pływalni nie wystarczą. Olbrzymi wpływ na nasze samopoczucie ma przede wszystkim to, czy dostarczamy organizmowi odpowiedniej ilości makroelementów. To przecież z nich w dużej mierze składa się ludzkie ciało. Jednym z najważniejszych jest potas, zwany także pierwiastkiem życia. Odpowiednich ilości tego pierwiastka potrzebują między innymi nasze mięśnie. Potas odpowiada także za prawidłową pracę układu nerwowego oraz reguluje gospodarkę wodną. Ponadto, dotleniając mózg, poprawia koncentrację i procesy myślowe. O zażywaniu go powinny pamiętać przede wszystkim osoby cierpiące na nadciśnienie: udowodniono, że odpowiednia jego ilość w diecie obniża ciśnienie tętnicze krwi. Jakiej ilości potasu potrzebuje w swej diecie człowiek? Rekomendowane przez WHO dzienne spożycie wynosi 3,51 grama jonów tego pierwiastka1. Niestety, jak wykazały niezależne badania, w diecie Polaków jest go zdecydowanie za mało. Statystyczny mieszkaniec naszego kraju przyjmuje każdego dnia około 2,5 grama jonów potasu, a zatem o jeden gram za mało2. Ze względu na specyfikę polskiej kuchni niełatwo, aby było inaczej. Najcenniejszym źródłem tego pierwiastka są rzadko jadane w naszym kraju suszone banany. Potas w dużych ilościach obecny jest także w popularnych nad Wisłą ziemniakach, niestety większość potasu trafia do zlewu wraz z przegotowaną wodą. Już mały niedobór może oznaczać duże problemy. Do mniej groźnych, acz nieprzyjemnych objawów niedoboru należą: zdenerwowanie, pocenie się, trzęsienie się rąk czy skurcze mięśniowe. Do prawidłowego funkcjonowaniu organizmu niezbędne jest również utrzymanie równowagi w ilości spożywanych makroelementów. Potas nie jest wyjątkiem: jego stężenie jest ściśle powiązanie ze stężeniem sodu. Większość z nas spożywa zdecydowanie za dużo tej drugiej substancji. Sytuacji winna jest przede wszystkim wszechobecna sól kuchenna, dodawana do większości produktów spożywczych. Gdzie zatem można znaleźć potas? Najważniejsza jest zróżnicowana dieta, bogata w warzywa i owoce (np. fasolę, banany, orzechy arachidowe czy włoskie). Niestety, ze względu na intensywny tryb życia, spożywanie wystarczającej ilości bogatych w jony potasu produktów dla niektórych z nas może okazać się nie lada wyzwaniem… Łatwo przyswajalną formę tego pierwiastka znajdziemy w suplemencie diety KATELIN+SR. Preparat ten zawiera potas w formie mikropeletek, które uwalniają substancję w jelicie cienkim, a więc tam, gdzie jest on najlepiej wchłaniany. Już trzy kapsułki zawierają brakujący w diecie większości Polaków gram jonów pierwiastka życia. Podaruj ciału potas!
1WHO 2013 2Terapia 2013