Ręce z dala od solniczki

Światowy Tydzień Walki z Nadmiernym Spożyciem Soli już za nami. Polacy konsumują ponad dwa razy więcej soli niż przewidują zalecenia WHO – wynika z informacji przedstawionych na konferencji Instytutu Żywności i Żywienia, zorganizowanej właśnie z tej okazji. W trosce o swoje zdrowie przez cały rok powinniśmy ograniczać ilość spożywanej soli w posiłkach. Jej nadmiar niweczy dobroczynne działanie potasu.

We wszystkich krajach członkowskich zrzeszenie World Action on Salt and Health (WASH) corocznie organizuje Światowy Tydzień Walki z Nadmiernym Spożyciem Soli. W tym roku towarzyszyło mu hasło: „Stop… Spójrz… Wybierz… Z niższą zawartością soli”. Inicjatywa ma na celu opracowanie strategii obniżenia konsumpcji soli, dostosowanej do specyfiki danego kraju. Organizacja zwraca uwagę na konieczność podawania zawartości soli na etykietach produktów, nie jest to obowiązkowe m.in. dla polskich producentów.

Sól spożywcza jest obecna niemal w każdym daniu, gdyż wykazuje właściwości konserwujące, dzięki niej potrawy nabierają również bardziej wyrazistego smaku. Należy pamiętać, że jej nadmiar szkodzi zdrowiu. Według zaleceń WHO spożycie soli nie powinno przekraczać 5 g/dobę. W Polsce wynosi ono ok. 11 g/dobę, co przewyższa ponad dwukrotnie normę, mimo że pomiędzy rokiem 1998 a 2012 odnotowano spadek konsumpcji tej popularnej przyprawy o ok. 4 g/dobę.

Głównym źródłem sodu w diecie są produkty przetworzone, czerpiemy z nich od 40 do 80 proc. soli. Natomiast od 20 do 60 proc. jest dodawane w procesie domowej obróbki żywności, podczas tzw. dosalania. W naturalnych produktach jest zawarta tylko niewielka jej ilość. Nasi przodkowie stosowali żywienie, w którym zawartość soli nie przekraczała 1 g/dobę. Człowiek współczesny jest zatem genetycznie przystosowany do diety nisko sodowej. Nadmiar sodu w diecie jest jednym z najważniejszych czynników wywołujących nadciśnienie tętnicze, udary mózgu, zawały serca, raka żołądka czy osteoporozę.

Przeciwstawne działanie do sodu ma potas, którego wysokie spożycie wpływa na obniżenie ciśnienia tętniczego oraz redukcję zmian miażdżycowych. Ten pierwiastek w istotny sposób hamuje powstawanie w naczyniach krwionośnych wolnych rodników, które są odpowiedzialne za mechaniczne ich uszkadzanie. Potas hamuje również zlepianie się płytek krwi, co ogranicza tworzenie się skrzepów. Możemy go uzupełnić jedząc nieprzetworzone produkty. Surowa żywność wykazuje ponadto niską zawartość sodu. Popularnym w polskiej diecie znaczącym źródłem potasu są ziemniaki, które dostarczają prawie 40 proc. dziennego jego spożycia.

Zamiast do potraw nadmiar soli możemy dodać do wanny, będzie idealna do pielęgnacji ciała. W diecie postawmy na produkty bogate w potas, dzięki którym zachowamy zdrowie i dobre samopoczucie każdego dnia.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *