<b><h6>Squash – sport, który szturmem wbił się na polskie korty</h6></b>

Squash – sport, który szturmem wbił się na polskie korty

Czy istnieje dyscyplina sportowa, która pozwoli na solidne zmęczenie się, pozbycie się dużej ilości kalorii oraz która daje wiele radości z rywalizacji. Z całą pewnością należy do nich squash.

Ciekawa historia
Squash został wypromowany na początku XX wieku w Wielkiej Brytanii. Dyscyplina ta, będąca młodszą siostrą tenisa i badmintona powstała za sprawą… skazańców z więzienia „The Fleet” w Londynie, którzy nudząc się odbijali piłkę o ściany. W kolejnych dziesięcioleciach sport ten popularny był przede wszystkim w krajach anglosaskich, zaś do Polski trafił pod koniec lat 90 ubiegłego stulecia, od razu zdobywając serca wielu mieszkańców miast (pierwsze korty początkowo zlokalizowane były wyłącznie w dużych ośrodkach miejskich).

Zasady gry
Jeden pojedynek składa się z 5 setów. Set wygrywa ta osoba, która jako pierwsza uzyska 11 punktów (w przypadku remisu 10-10, trzeba zdobyć jednak 2-punktową przewagę). Zwycięża ten zawodnik, który wygra 3 z 5 setów.
Celem gry jest takie odbicie piłki, aby przeciwnik... nie umiał sobie z nią poradzić. Gracze odbijają piłkę w taki sposób, by za każdym razem odbiła się od przedniej ściany i tylko raz od podłogi. Pojedynek trwa do chwili, aż któryś z zawodników źle odbierze piłkę albo utrudni jej odbiór przeciwnikowi (tzw. stroke).

Korzyści zdrowotne
Jak się ocenia, squash to jeden ze sportów najefektywniej spalających tkankę tłuszczową – w trakcie godzinnej rozgrywki można nawet pozbyć się od 800 do 1000 kcal (chociaż mówi się, że wartości te mogą być większe – wiele bowiem zależy od dynamiki gry oraz stopnia zaawansowania graczy). Dyscyplina ta angażuje wiele partii mięśni – podczas squasha mocno pracują nogi, ramiona, pośladki, brzuch, a także cały tułów. Grając regularnie, można więc równocześnie dobrze wymodelować sylwetkę.

Systematyczna gra w squasha przyczynia się też do poprawy koordynacji ruchowej i zwiększa wydolność całego organizmu. Dzięki temu korzystnie wpływa na funkcjonowanie układu krążenia, a nawet zmniejsza ryzyko chorób serca. Co więcej, uderzając piłkę można w kontrolowany i powtarzalny sposób efektywnie pozbyć się nadmiaru skumulowanego stresu, co również nie pozostaję bez wpływu na naszą codzienną aktywność.

Squash wymaga rozgrzewki i odpowiedniego nawodnienia.
To fakt. Jest to wymagający sport, więc przed rozpoczęciem pojedynku należy podjąć odpowiednią rozgrzewkę. Jest to bowiem z jeden z bardziej dynamicznych sportów i – nie urywajmy – stwarza dość wysokie ryzyko kontuzji. Z tego też względu przed, w trakcie i po pojedynku warto również zadbać o odpowiednie nawodnienie i elektrolity. Wraz z kaloriami możemy bowiem stracić magnez, potas i sód.