Warto być FIT!

Fit, styl życia zogniskowany na regularnym treningu ciała i zrównoważonej diecie, wciąż jest w modzie. Nic dziwnego – to naturalny sposób na doskonałe zdrowie. Warto spożytkować piękną sierpniową pogodę na aktywność fizyczną. Po ćwiczeniach w parku czy przebieżce po lesie, pamiętajmy o uzupełnieniu utraconych wraz z potem makroelementów, a szczególnie potasu.

Koniec lata to okres, który wyjątkowo sprzyja ćwiczeniom na świeżym powietrzu. Dni są wciąż długie, a przyjemnie ciepło wprost zachęca do wyjścia z domu. Wykorzystajmy ten piękny czas na zdrowe przyjemności: regularne spacery bądź wycieczki rowerowe. To również dobry moment, aby rozpocząć przygodę z bieganiem. Forma aktywności może być dowolna, liczy się natomiast jej regularność, która jest kluczem do bycia fit. Zazwyczaj wystarczy kilka tygodni, żeby zobaczyć pierwsze zmiany, poczuć poprawę kondycji i na dobre „wkręcić” się w ćwiczenia. A gdy późną jesienią pogoda przestanie sprzyjać ruchowi na zewnątrz, naszą zdrową pasję będziemy mogli kontynuować na siłowniach, w klubach fitness czy na basenach, bo ruszać trzeba się przez cały rok.

Pamiętajmy, że w trakcie wzmożonej aktywności fizycznej pocimy się bardziej niż zwykle. Proces ten jest naturalnym sposobem termoregulacji rozgrzanego ćwiczeniami organizmu. Niestety, wraz z potem tracimy wodę oraz wiele niezbędnych do funkcjonowania człowieka składników mineralnych, m.in. sodu, magnezu i niezwykle cennego potasu. Z tego powodu ważne jest bieżące uzupełnianie płynów. W wyrównaniu poziomu wody, elektrolitów oraz składników mineralnych pomocne będą napoje izotoniczne. Warto dodatkowo dokładnie przyjrzeć się własnej diecie i wzbogacić ją o lekkostrawne posiłki, zawierające odpowiednią ilość potrzebnych nam pierwiastków.

Planując posiłki, należy wziąć pod uwagę kwestię równowagi pierwiastków w naszym organizmie. Szczególnie ważny dla zdrowia człowieka jest balans sodu i potasu. Źródłem tego pierwszego jest przede wszystkim wszechobecna w naszej diecie sól. Jest ona dodawana obficie do większości produktów spożywczych. Często w nadmiarze używamy jej także przy przygotowywaniu potraw w domu, a przecież według WHO dzienne zapotrzebowanie na sód nie powinno przekraczać 5g. Nadwyżka soli w jadłospisie jest jednym z istotniejszych czynników, wpływających na rozwój chorób cywilizacyjnych, w tym nadciśnienia tętniczego. Dlatego należy ograniczać jej konsumpcję, dostarczając sobie jednocześnie odpowiednich dawek potasu. Chociaż w spożywanych przez nas produktach jest tego makroelementu sporo, to nie występuje on w nich w tak dużych ilościach jak sól. Tymczasem to właśnie potas pełni funkcję regulatora, przyspieszającego wydalanie nadmiaru sodu przez zdrowe nerki. Wspomaga też prawidłową pracę układu nerwowego i pozytywnie wpływa na ciśnienie krwi oraz pracę serca. Dziennie powinniśmy spożywać około 3,5 grama tego cennego pierwiastka. Pokaźne źródło potasu stanowią, m.in. suszone banany, otręby pszenne, orzechy arachidowe, ziemniaki, brukselka czy pomidory.

Lato to czas, który sprzyja nie tylko rozpoczęciu czy kontynuacji przygody z regularnymi ćwiczeniami. To również doskonały okres na zmianę nawyków żywieniowych i włączenie do codziennych posiłków większej ilości świeżych warzyw i owoców. Takiego ich bogactwa jak teraz, próżno szukać w innych porach roku. Aktywność fizyczna i zdrowa dieta to najprostsza droga do tego, aby stać się naprawdę FIT!

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *