Warzywa dojrzewające w słońcu

Warzywa dojrzewające w słońcu

Za oknami powoli zakrada się wiosna, rozgrzewające słońce pobudza świat do życia, a w sklepach już niedługo pojawią się pierwsze wiosenne owoce i warzywa. Po okresie zimowej szarugi i „pomidorów prosto ze szklarni” wreszcie wrócą soczyste smaki bogatych w potas rarytasów.

Po pierwszych dwóch miesiącach roku, zadowalania się jabłkami i gruszkami, wiosna przynosi odrobinę odmiany. Przygotowywane kanapki możemy wreszcie urozmaicić biało – czerwoną rzodkiewką, której pierwsze zbiory przypadają już na marzec. Rzodkiewka to wiosenna dawka witamin, m.in.: C, kwasu foliowego, B6, a także minerałów: potasu, miedzi, manganu, żelaza, siarki.

W kwietniu natura obfituje w botwinkę i rabarbar. Botwinka (młode listki buraka ćwikłowego) to doskonałe źródło witamin A i C, a także żelaza i wapnia. Zupa z tego magicznego warzywa pobudza apetyt, świetnie sprawdza się jako odtruwacz organizmu (np. gdy coś zalega na żołądku) oraz wpływa zbawiennie na skórę (działając na nią odmładzająco). Z kolei rabarbar dostarczy nam niezliczonych pokładów witaminy C, A i E, potasu, wapnia, magnezu i karotenu. Za kwaskowatym smakiem tego warzywa stoją właściwości lecznicze – antyrakowe.

W maju wreszcie przychodzi czas, aby już w pełni cieszyć się sałatkami ze świeżych warzyw. Na targach warzywnych można przebierać w sałatach, rukoli i szczawiu. Pierwsze z tych warzyw to bogactwo błonnika, kwasu foliowego, przeciwutleniaczy, antynowotworowych indoli oraz witamin A, K, B, C, D, żelaza, magnezu, wapnia i potasu. Idealnie komponująca się z sałatą rukola dostarcza organizmowi prawie osiem razy więcej wapnia, pięć razy więcej witamin A, C, K oraz cztery razy więcej żelaza niż sałata lodowa w tej samej ilości. Wykazuje też działanie antynowotworowe i zwiększające odporność. Trzecie warzywo, oprócz wspomnianych witamin i substancji odżywczych, jest bogate w krzem. Działa delikatnie moczopędnie i krwiotwórczo, a napar z jego liści koi dolegliwości towarzyszące chorobom wątroby, nerek czy trudno gojącym się ranom.

Sezonowe warzywa to nieocenione źródło witamin i minerałów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Potas znajdziemy również w brukselkach, natce i korzeniu pietruszki, porze, roszponce, korzeniu selera, ziemniakach oraz fenkule.

Słowem przypomnienia: pierwiastek ten korzystnie wpływa na pamięć i koncentrację, wspomaga prawidłową pracę mięśni, a także pomaga regulować ciśnienie krwi (więcej na temat właściwości potasu w tekście "Pierwiastek życia”). Jeśli więc mimo „wiosennej diety” okaże się, że mamy niedobór potasu, warto sięgnąć po sprawdzony suplement diety, np. Katelin+SR.