Wiosenne porządki

Marzec to idealny czas, aby obudzić się z zimowego letargu. Wszystko wskazuje na to, że wiosna w tym roku zawitała do nas w samą porę. Każdy kolejny dzień jest dłuższy od poprzedniego, upragnione słońce wygląda na błękitne niebo coraz częściej, a w sercu robi się cieplej. Warto więc pomyśleć o wiosennych porządkach. Na co zwrócić uwagę, aby sprzątanie nie tylko nie było męczące, ale wręcz okazało się… zdrowe?

Ciepłe promienie słońca otulające sylwetkę, lekki powiew wiatru, zapach świeżo skoszonej trawy unoszący się w powietrzu – i serce zaczyna bić mocniej. Słupek na termometrze skacze rytmicznie w górę. Nic dziwnego, że ma się ochotę, aby wiosenna aura wypełniła cały dom. Wraz z przypływem energii, co niesłychane, przychodzi również ochota na porządki. Zwłaszcza, że wpadające już niedyskretnie przez okna światło, uwidacznia zimowe lenistwo. Pewnie mnóstwo osób w mroźne wieczory chowało nos pod koc, zamiast zająć się zalegającym kurzem na półkach. Teraz jest najlepszy czas, aby to zmienić i wprawić w ruch zaspane ciało.

Sprzątanie to wspaniała okazja, żeby zadbać o własną kondycję. Lśniące mieszkanie i wygimnastykowane, rozciągnięte ciało można osiągnąć za jednym razem. W zaledwie godzinę osoba o wadze 60kg jest w stanie spalić około 220 kcal – to zadowalający wynik.

Zanim jednak ruszymy w wir porządków, warto dostarczyć organizmowi niezbędnych składników, które je odpowiednio wzmocnią i naładują zwiotczałe po zimie mięśnie. Przede wszystkim zwróćmy uwagę na artykuły spożywcze bogate w potas, czyli warzywa (np. ziemniaki, czosnek, pomidory, szpinak, chrzan, zielony groszek), owoce (np. agrest, banany, brzoskwinie, morele, porzeczki, winogrona) oraz produkty zbożowe (np. kasza gryczana bądź jęczmienna, płatki owsiane, pieczywo żytnie). Ten pierwiastek jest bowiem współodpowiedzialny za szybkie i sprawne przekazywanie impulsów z mózgu do mięśni. Dieta bogata w potas może okazać się zbawienna dla prawidłowego funkcjonowania organizmu podczas wysiłku fizycznego. Niedobór tego pierwiastka może natomiast prowadzić do skurczy mięśni czy osłabienia wydolności, co nie wydaje się dobrą wróżbą na szybkie uporanie się z porządkami.

Przy zachowaniu odpowiedniej diety i pewnego „umiaru” w podejmowanym wysiłku, każda praca w domu może być pożyteczna dla zdrowia. Dla przykładu, mycie okien to najlepsza okazja, aby dotlenić organizm i wzmocnić mięśnie rąk. Pamiętajmy jednak, że jest to czynność wymagająca sporych nakładów pracy: nie wszędzie można dosięgnąć, czasem trzeba wspiąć się na palce albo nieustannie wchodzić i schodzić ze stołka. Równie zajmujące jest mycie podłóg, walka z kurzem, prace związane z przywróceniem ładu w kuchni, nie wspominając już o łazience. Dlatego w trakcie sprzątania, nie zapominajmy o dostarczaniu organizmowi produktów bogatych w potas, od którego w znacznym stopniu zależy nasza sprawność ruchowa.

Sprzątanie to rodzaj zdrowego wysiłku, dzięki któremu możemy wzmocnić mięśnie i stracić trochę kalorii. Dzięki porządkom wprowadzimy wiosnę do domu, który zapachnie czystością…

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *