upal-katelinsize

Wszystko, co chcielibyśmy wiedzieć o elektrolitach

Za oknem upał, powinniśmy cieszyć się słońcem, wybrać się na spacer lub wycieczkę rowerową, a tymczasem czujemy się osłabieni i przemęczeni. Przyczyn takiego stanu może być oczywiście wiele, ale do jednej z nich bez wątpienia należy deficyt elektrolitów.

Elektrolity?

Czy wiemy jednak czym są właściwe elektrolity, o których w ostatnim czasie pisze i mówi się bardzo dużo? Elektrolity to naukowe określenie dla jonów niektórych pierwiastków, które znajdują się w płynach naszego ciała m. in. we krwi i płynach tkankowych. Z pojęciem tym nieodłącznie związana jest gospodarka wodna organizmu. Z uwagi na fakt, że elektrolity są naładowane dodatnio lub ujemnie (czyli innymi słowy… posiadają ładunek elektryczny), wykazują zdolność do przyciągania cząsteczek wody, która następnie rozprowadzana jest po całym organizmie i finalnie trafia do komórek.

Kluczowe funkcje

Nie jest to jednak jedyna funkcja elektrolitów. Okazuje się, że pierwiastki te decydują o utrzymaniu napięcia w błonach komórkowych oraz warunkują prawidłowe przewodzenie impulsów nerwowych kluczowych nie tylko dla funkcjonowania układu nerwowego, ale także układu pokarmowego, oddechowego, krwionośnego, nerek czy gospodarki hormonalnej. Elektrolity są również niezbędne mięśniom, w tym oczywiście mięśniu sercowemu – wpływają bowiem na złożony proces skurczu i rozkurczu.

Sole i minerały

Które sole pierwiastków wchodzą w skład niezbędnych do życia elektrolitów? To potas, sód, magnez i wapń. Należy pamiętać, że każdy z wymienionych minerałów posiada ściśle określoną funkcje w organizmie. I tak np. potas pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu mięśni oraz układu nerwowego, i co więcej – wspiera utrzymanie ciśnienia tętniczego na optymalnym poziomie. Z kolei, magnez pomaga w utrzymaniu prawidłowego metabolizmu energetycznego, przyczynia się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia, wspiera prawidłową syntezę białka i pomaga w utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych (co związane jest m. in. z korzystnym wpływem na układ nerwowy). To jednak nie wszystko. Magnez wspiera również nasze mięśnie. Jego korzystny wpływ w tym obszarze sprowadza się do zmniejszenia pobudliwości nerwowo-mięśniowej stąd m. in. zaburzenia w jego ilości mogą powodować objawy ze strony układu nerwowego, mięśniowo-szkieletowego oraz sercowo-naczyniowego. Co więcej, szerokie właściwości magnezu obejmują korzystny wpływ na budowę naszych kości i zębów.

A co z wapniem?

Interesujące funkcje wykazuje również wapń. Pierwiastek ten przyczynia się do prawidłowego krzepnięcia krwi, wspiera aktywność enzymów trawiennych w przewodzie pokarmowych, a także – podobnie zresztą jak magnez – przyczynia się do prawidłowego metabolizmu energetycznego i wspiera pracę mięśni. Ważne właściwości, zwłaszcza z punktu widzenia pracy układu krążenia wykazuje również sód. Pierwiastek ten w istotnym stopniu reguluje rozkład wody w organizmie, odpowiada za istnienie tzw. potencjału elektrycznego po obu stronach błony komórek (dzięki temu możliwa jest współpraca pomiędzy poszczególnymi narządami) oraz wpływa na właściwe pH ustroju.

Dieta jest kluczowa

Ochrona przed utratą elektrolitów w czasie upałów wcale nie jest taka trudna. Podstawą jest optymalna podaż płynów oraz właściwa dieta. W tym drugim przypadku na eksponowanym miejscu powinny się znaleźć pokarmy bogate w elektrolity: pomidory, banany, suszone owoce, migdały, cytrusy, pestki dyni, kasze (zwłaszcza gryczana), brązowy ryż, szpinak, awokado, kiwi, rośliny strączkowe. Jeśli duża ilość elektrolitów tracona jest z potem, co ma miejsce np. podczas wysiłku lub/i podczas upalnych dni (czyli teraz…), warto także rozważyć zastosowanie preparatu magnezowo-potasowego, który zapobiegnie niedoborom tych ważnych minerałów.

Ostatnia modyfikacja 24 kwietnia 2020

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *