tropiki_www_katelin

Wyjeżdżasz w tropiki? Zadbaj o nawodnienie i elektrolity

Gdzie jeździ się na wakacje?

Medycyna podróży nigdy nie cieszyła się tak dużym zainteresowaniem jak w dzisiejszych czasach. Powodem takiego stanu rzeczy są nie tylko częstsze wyjazdy Polaków, ale także istotna zmiana ich kierunku. Wakacje w Grecji, Chorwacji, Egipcie czy Hiszpanii – mimo, że nadal są (i pewnie długo jeszcze będą) bardzo popularne. Jednak w przypadku części osób tracą prymat na rzecz innych bardziej odległych, można powiedzieć – tropikalnych destynacji np. Dominikany, Tajlandii, Zanzibaru czy Malediwów.

Odwodnienie w tropikach

Nie dziwi więc fakt, że rośnie liczba publikacji związanych nie tylko z kulturą, historią czy obyczajami danego regionu, ale także poruszających aspekty związane ze zdrowiem. Ściślej rzecz ujmując z profilaktyką chorób tropikalnych, szczepieniami ochronnymi oraz metodami pozwalającymi uniknąć przykrych (ale i niebezpiecznych) objawów takich jak biegunka podróżnych czy odwodnienie.

Ocenia się, że w przypadku osób wyjeżdżających z klimatu umiarkowanego w rejony tropikalne ryzyko groźnego w skutkach odwodnienia jest wyższe niż w przypadku osób, które w tropikach przebywają przez dłuższy czas (lub po prostu tam się urodziły). Nie bez przyczyny więc wszyscy specjaliści jednogłośnie zalecają, aby w razie wystąpienia objawów odwodnienia (np. w trakcie biegunki podróżnych, po epizodzie wymiotów lub po wypoceniu dużej ilości wody i soli mineralnych) sięgnąć po odpowiednie płyny nawadniające. Uzupełnią one deficyty wody w organizmie, a także zapewnią odpowiednią podaż najważniejszych elektrolitów.

Zadbajmy o elektrolity – co pić, a czego nie?

Aby doustny płyn nawadniający spełnił wszystkie, ściśle określone warunki, musi zawierać główne elektrolity czyli sód, potas, magnez oraz glukozę, która ułatwia ich wchłanianie z przewodu pokarmowego. Roztwór taki nie może być zbyt stężony, gdyż zwiększa ryzyko biegunki, zaś ta – może stanowić główną przyczynę odwodnienia. I tak błędne koło się zamyka. Niezalecane jest więc przyjmowanie takich płynów jak bardzo słony rosół, napoje typu cola czy stężone soki owocowe. Dopuszczalne jest z kolei picie gorzkiej herbaty, mięty, jogurtów naturalnych (ale bez dużej ilości cukrów). Sprawdzą się również lekko słodzone kompoty z owoców czy lekkostrawnych, lekko posolonych zup (np. marchwianki czy zupy z ryżem). Płynów trzeba przyjmować dużo. W przypadku odwodnienia spowodowanego biegunką orientacyjna ich ilość powinna wynosić 200 ml na każdy oddany stolec.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *