Zdrowie skrywa się w bakaliach

Zdrowie skrywa się w bakaliach

Wielkanocne ciasta i mazurki chętnie wzbogacamy o bakalie, gdyż są bardzo smaczne i symbolizują trzy najbardziej pożądane wartości: zdrowie, płodność i urodzaj. Warto zadbać o to, aby spożywać je nie tylko od święta. Zawierają mnóstwo cennych składników: witamin i soli mineralnych, w tym dużą dawkę potasu. Jeśli istnieją zdrowe słodycze – to są nimi właśnie bakalie. Bakalie, czyli orzechy i suszone owoce, np. rodzynki, figi, morele, daktyle, śliwki, kryją w sobie wiele walorów zdrowotnych. Są ciekawą alternatywą dla słodyczy, których spożywamy stanowczo za dużo. Słodki smak i zapach tych smakołyków przywodzi na myśl święta. Ich zastosowanie jest ogromne, urozmaicą nie tylko domowe wypieki, lecz także dodadzą daniom mięsnym wykwintnego polotu i aromatu. Suszona żurawina wyśmienicie pasuje do pieczonej kaczki, schab faszerowany morelami i śliwkami to przecież klasyka polskiej kuchni, a roladki z indyka nadziewane figami są niekwestionowanym rajem dla podniebienia nie jednego smakosza. Czyż takie zestawienia nie brzmią smakowicie? Bakalie są prawdziwą skarbnicą zdrowia. Dzienna porcja powinna wynosić ok. 30 g orzechów lub nasion oraz 50 g suszonych owoców. Taka dawka jest korzystna do utrzymania doskonałej kondycji i samopoczucia. Zwróćmy szczególną uwagę na pozycje o wysokiej zawartości potasu, który nazywany jest pierwiastkiem życia. Największe jego źródło znajdziemy w suszonych morelach, figach, bananach oraz orzechach arachidowych i włoskich. Potas jest odpowiedzialny za utrzymanie prawidłowej gospodarki wodnej organizmu, uczestniczy w spalaniu węglowodanów i białek, pobudza wydzielanie insuliny. Ten makroelement jest również niezbędny do właściwego funkcjonowania systemu nerwowego, pracy mięśni oraz bierze udział w dotlenianiu mózgu. Lista dobroczynnych działań tego pierwiastka jest bardzo długa. Nie wszystkie dostępne na rynku bakalie są doskonałej jakości, dlatego przede wszystkim wybierajmy artykuły bezsiarkowe. Konserwacja siarką wpływa na polepszenie wyglądu tych smakołyków, ale nie ma nic wspólnego ze wzbogaceniem ich smaku. Zasada jest prosta: im krótszy skład, tym lepiej. Warto postawić na produkty zapakowane w przezroczyste opakowania, gdyż mamy możliwość dobrze przyjrzeć się ich zawartości i wstępnie ocenić jej jakość. Jeśli zdecydujemy się na bakalie bez konserwantów, to powinniśmy przechowywać je w szczelnie zamkniętych słoikach w chłodnym miejscu w domu, najlepiej w lodówce. Natomiast orzechy starajmy się kupować w łupinach. Pamiętajmy, aby spożywać bakalie z umiarem, gdyż są dość kaloryczne. Niegdyś bakalie były produktem luksusowym, dziś są dostępne dla każdego. Warto zatem korzystać z dobrodziejstw, jakie się w nich kryją. Dobrej jakości orzechy i suszone owoce zawsze będę naszym zdrowym sprzymierzeńcem.