Żyj zdrowo – maliny i jeżyny

Lato trwa w najlepsze, a pogoda w tym roku wyjątkowo nas rozpieszcza. Niemal każdego dnia przyjemnie przygrzewa słońce, w którego promieniach dojrzewają kolejne gatunki apetycznych i zdrowych warzyw oraz owoców. Właśnie na dobre rozpoczął się sezon na cudownie delikatne, zachwycające smakiem i aromatem maliny. Coraz częściej w sklepach czy na straganach możemy też znaleźć jeżyny. Owoce te są nie tylko pyszne, lecz także bardzo zdrowe.

Malina to gatunek wieloletniej rośliny, która występuje w wielu miejscach na świecie. Można ją spotkać także w całej Polsce – zarówno rosnącą dziko w lasach, jak i uprawianą w przydomowych ogródkach lub na działkach. Jej charakterystycznie czerwone, pięknie pachnące, bardzo słodkie i niezwykle soczyste owoce są dobrze znane wszystkim łasuchom oraz miłośnikom pyszności, które oferuje nam natura. Świetnie sprawdzają się w deserach. Można z nich zrobić aromatyczne dżemy lub soki, które dolewane zimą do herbaty, pomogą rozgrzać organizm. Najlepiej smakują te leśne, zerwane prosto z krzaczka, jednak i ogrodowe są świetne.

Jeżyny także można spotkać w całej Polsce. Na dziko rosnące rośliny możemy natknąć się przy drogach, w lasach czy na polach. Bywają również uprawiane w ogródkach. Należą do tej samej rodziny roślin, co maliny, różnią się jednak od nich wyglądem i smakiem. Owoce jeżyny są barwy od ciemnofioletowej aż do niemal czarnej, a ich smak, w zależności od gatunku, może być kwaśny lub bardzo słodki. Są doskonałe  jedzone na surowo, a w deserach nie ustępują malinom nawet na krok. Warto po nie sięgać jak najczęściej, nie tylko ze względu na smak, lecz także właściwości prozdrowotne.

Maliny zawierają wiele cennych dla człowieka witamin: E, B1, B2, B6 oraz oczywiście C. Nie brakuje im również substancji mineralnych: potasu, magnezu, wapnia i fosforu oraz kwasów organicznych. Co ważne, świeżymi owocami można delektować się bez obawy o figurę – sto gram zawiera jedynie około trzydziestu kalorii. Maliny są od wieków stosowane jako roślina lecznicza. Część jadalna ma właściwości napotne, przeciwgorączkowe i wzmacniające. Podobne cechy mają liście tej rośliny, które dodatkowo działają, m.in. żółciopędnie, przeciwzapalnie oraz poprawiają przemianę materii. Z kolei jeżyny zawierają cukry, kwasy organiczne witaminy z grupy B, witaminę C, pektyny, garbniki oraz związki mineralne: wapń, potas i magnez. Wspomagają pracę układu pokarmowego, podnoszą odporność organizmu, dlatego stosuje się je przy przeziębieniu.

Jak wspomniano, maliny i jeżyny są dobrym źródłem cennego dla zdrowia potasu. Jeśli dodamy do nich równą ilość jogurtu naturalnego, niemal podwoimy zawartość tego pierwiastka, a jednocześnie zyskamy pyszny, zdrowy i niskokaloryczny deser. Wzbogacając powyższy zestaw o płatki owsiane i otręby pszenne, stworzymy wymarzone śniadanie, które będzie prawdziwą bombą witaminowo-potasową. Makroelement ten reguluje gospodarkę wodną organizmu oraz równowagę kwasowo-zasadową. Wspomaga prawidłową pracę układu nerwowego i mięśni, bierze udział w dotlenianiu mózgu, dzięki czemu poprawia koncentrację. Co istotne, pozytywnie wpływa również na ciśnienie krwi i pracę serca. Dlatego tak ważne jest, aby dbać o codzienne przyjmowanie jego odpowiedniej dawki wraz ze spożywanym pokarmem.

Maliny i jeżyny kuszą swoim wyglądem, kolorami, cudownym zapachem i wspaniałym smakiem. Warto włączyć je do jadłospisu właśnie teraz, gdyż w sezonie są najlepsze. Sięgając po te pyszne owoce, sięgamy po zdrowie.

Ostatnia modyfikacja 18 września 2020

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *