Żyj zdrowo – maliny i jeżyny

Lato trwa w najlepsze, a pogoda w tym roku wyjątkowo nas rozpieszcza. Niemal każdego dnia przyjemnie przygrzewa słońce, w którego promieniach dojrzewają kolejne gatunki apetycznych i zdrowych warzyw oraz owoców. Właśnie na dobre rozpoczął się sezon na cudownie delikatne, zachwycające smakiem i aromatem maliny. Coraz częściej w sklepach czy na straganach możemy też znaleźć jeżyny. Owoce te są nie tylko pyszne, lecz także bardzo zdrowe.

Malina to gatunek wieloletniej rośliny, która występuje w wielu miejscach na świecie. Można ją spotkać także w całej Polsce – zarówno rosnącą dziko w lasach, jak i uprawianą w przydomowych ogródkach lub na działkach. Jej charakterystycznie czerwone, pięknie pachnące, bardzo słodkie i niezwykle soczyste owoce są dobrze znane wszystkim łasuchom oraz miłośnikom pyszności, które oferuje nam natura. Świetnie sprawdzają się w deserach. Można z nich zrobić aromatyczne dżemy lub soki, które dolewane zimą do herbaty, pomogą rozgrzać organizm. Najlepiej smakują te leśne, zerwane prosto z krzaczka, jednak i ogrodowe są świetne.

Jeżyny także można spotkać w całej Polsce. Na dziko rosnące rośliny możemy natknąć się przy drogach, w lasach czy na polach. Bywają również uprawiane w ogródkach. Należą do tej samej rodziny roślin, co maliny, różnią się jednak od nich wyglądem i smakiem. Owoce jeżyny są barwy od ciemnofioletowej aż do niemal czarnej, a ich smak, w zależności od gatunku, może być kwaśny lub bardzo słodki. Są doskonałe  jedzone na surowo, a w deserach nie ustępują malinom nawet na krok. Warto po nie sięgać jak najczęściej, nie tylko ze względu na smak, lecz także właściwości prozdrowotne.

Maliny zawierają wiele cennych dla człowieka witamin: E, B1, B2, B6 oraz oczywiście C. Nie brakuje im również substancji mineralnych: potasu, magnezu, wapnia i fosforu oraz kwasów organicznych. Co ważne, świeżymi owocami można delektować się bez obawy o figurę – sto gram zawiera jedynie około trzydziestu kalorii. Maliny są od wieków stosowane jako roślina lecznicza. Część jadalna ma właściwości napotne, przeciwgorączkowe i wzmacniające. Podobne cechy mają liście tej rośliny, które dodatkowo działają, m.in. żółciopędnie, przeciwzapalnie oraz poprawiają przemianę materii. Z kolei jeżyny zawierają cukry, kwasy organiczne witaminy z grupy B, witaminę C, pektyny, garbniki oraz związki mineralne: wapń, potas i magnez. Wspomagają pracę układu pokarmowego, podnoszą odporność organizmu, dlatego stosuje się je przy przeziębieniu.

Jak wspomniano, maliny i jeżyny są dobrym źródłem cennego dla zdrowia potasu. Jeśli dodamy do nich równą ilość jogurtu naturalnego, niemal podwoimy zawartość tego pierwiastka, a jednocześnie zyskamy pyszny, zdrowy i niskokaloryczny deser. Wzbogacając powyższy zestaw o płatki owsiane i otręby pszenne, stworzymy wymarzone śniadanie, które będzie prawdziwą bombą witaminowo-potasową. Makroelement ten reguluje gospodarkę wodną organizmu oraz równowagę kwasowo-zasadową. Wspomaga prawidłową pracę układu nerwowego i mięśni, bierze udział w dotlenianiu mózgu, dzięki czemu poprawia koncentrację. Co istotne, pozytywnie wpływa również na ciśnienie krwi i pracę serca. Dlatego tak ważne jest, aby dbać o codzienne przyjmowanie jego odpowiedniej dawki wraz ze spożywanym pokarmem.

Maliny i jeżyny kuszą swoim wyglądem, kolorami, cudownym zapachem i wspaniałym smakiem. Warto włączyć je do jadłospisu właśnie teraz, gdyż w sezonie są najlepsze. Sięgając po te pyszne owoce, sięgamy po zdrowie.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *