Żyj zdrowo – mniej sodu

Aby utrzymać ciśnienie na odpowiednim poziomie, stosuj dietę bogatą w potas. Jednocześnie obniż spożycie sodu. Nie jedz gotowych produktów z dużą zawartością soli i zrezygnuj z solenia. Dowiedz się, czym zamiast niej przyprawiać potrawy.

 1.       Bazylia

Nazywana była zielem królewskim. Walory odżywcze i zdrowotne zawdzięcza zawartości  m. in. witamin A, C i B5, a także karotenoidów i flawonoidów (związków o działaniu przeciwutleniającym). Zawiera też składniki mineralne, takie jak miedź, żelazo, cynk i mangan. Bazylia poprawia trawienie,  reguluje pracę jelit, pomaga na wzdęcia i ma działanie przeciwzapalne, a także przeciwbakteryjne. Złagodzisz nią również ból po ukąszeniu owadów.

2.       Rozmaryn

Jego właściwości zdrowotne znane były już w starożytności. Dzięki licznym substancjom aktywnym, m. in. flawonoidom, saponinom, a także solom mineralnym, stosowany jest również dziś – zarówno w celach zdrowotnych, jak i – w kuchni. Rozmaryn działa pobudzająco, przeciwzapalnie i przeciwbólowo. Poprawia też krążenie i wzmacnia układ odpornościowy. Pamiętaj, że do potraw zaleca się dodawać go na początku gotowania.

3.       Tymianek

W starożytnym Egipcie używano go do balsamowania zwłok i produkcji kadzideł. Do Polski sprowadziła go królowa Bona i wówczas tymianek był amuletem, który damy ofiarowały swym rycerzom przed turniejami.  Ceniony w medycynie ludowej i przemyśle farmaceutycznym. Zawarte w nim olejki eteryczne, witamina B1 i składniki mineralne sprawiają, że ma właściwości przeciwbólowe i uspokajające. Łagodzi też problemy żołądkowe i trawienne. Pomaga na bezsenność i działa odkażająco. Tymianek jest również składnikiem wielu syropów na kaszel suchy, chrypkę czy odkrztuszanie. Dzięki niemu zwykły ryż czy ziemniaki zamienisz w wytrawne dania.

4.       Kminek

Uważany za najstarszą przyprawę świata. Jako roślina lecznicza, sławę zdobył już w starożytnym Egipcie. Działa moczopędnie, wspomaga serce i uklad nerwowy, poprawia trawienie i apetyt, a także zapobiega wzdęciom i kolkom. Ułatwia też przyswajanie składników  pokarmowych. Owoce kminku cechują się silnym, korzennym zapachem i cierpkim, lekko palącym smakiem. Jest on doskonałą przyprawą do mięs, pieczywa, serów, zup i sosów.

5.       Majeranek

Pochodzi ze wschodnich rejonów Morza Śródziemnego. W medycynie ludowej stosowany był jako środek poprawiający pamięć. Zawiera m. in. olejki eteryczne, flawonoidy, sole mineralne, pektyny. Jego młode pędy są źródłem witaminy C i rutyny. Majeranek pomaga na trawienie, niestrawność, przeziębienie, jak również zewnętrznie – na katar, zatoki i bóle reumatyczne. Będzie wspaniałą przyprawą do zupy grochowej, ziemniaczanej, a także – mięs czy kiełbasy.

6.       Kardamon

Jest to bylina,  uprawiana głównie w Indiach, Chinach i na Cejlonie. Kardamon stał się cenioną przyprawą już w starożytnym Rzymie i Grecji.  Zawiera tłuszcz, żywice, a także skrobię. Działa pozytywnie na serce, żołądek czy bóle głowy. Możesz go też stosować przy astmie lub słabym łaknieniu. Dzięki swojemu intensywnemu zapachowi, będzie stanowił dobry dodatek do Twojego piernika, szarlotki, kiełbasy, pasztetów,  a także ryżu i budyniu.

7.       Imbir

Był znany i ceniony już 2000 lat temu w Chinach. Jest niezastąpiony przy chorobie lokomocyjnej. Oprócz tego znalazł zastosowanie jako środek przeciwkaszlowy, przeciwgorączkowy, antybakteryjny, a także obniżający ciśnienie i cholesterol. Wpływa też pozytywnie na samopoczucie i koncentrację. Czy wiesz, że w Afryce wyciąg z jego korzenia jest cenionym środkiem podnoszącym libido?

8.       Pieprz

Pieprz ułatwia trawienie i łagodzi wzdęcia. Poprawia też krążenie i działa moczopędnie. Nie jest wskazany dla osób ze skłonnościami do podrażnień przewodu pokarmowego. Najczęściej stosowany jest pieprz czarny – używamy go m. in. do ciemnego mięsa i warzyw strączkowych. Biały nadaje smak i aromat białemu mięsu, sosom i – podobnie jak cytrynowy – rybom. Kupuj pieprz ziarnisty, bo świeżo zmielony ma bardziej intensywny smak i zapach.

9.       Cząber ogrodowy

Roślina ta pochodzi ze wschodnich krajów śródziemnomorskich. Do Europy Środkowej przywieziono go w IX w. Jego zalety były cenione już w starożytnym Rzymie. Zawiera m. in.  żelazo, mangan, miedź, a także cynk. Ma działanie przeciwzapalne i przeciwbiegunkowe. Pobudza apetyt i łagodzi nieżyt żołądka. Dzięki niemu nadasz pikantnego smaku warzywom strączkowym, kapuście, ogórkom, dziczyźnie, a także sosom pomidorowym.

10.   Czosnek

Ma wiele właściwości zdrowotnych. Zawiera błonnik, potas, wapń, fosfor, a także żelazo, magnez i witaminy z grupy B oraz witaminę C. To skuteczny środek przeciwgrzybiczy, przeciwwirusowy i przeciwpasożytniczy. Wzmacnia odporność, obniża poziom złego cholesterolu i zmniejsza krzepliwość krwi. Zapobiega próchnicy zębów. Zarówno granulowany, jak i w całości charakteryzuje się mocnym aromatem. Będzie dla Ciebie niezastąpiony przy przeziębieniu, grypie czy zapaleniu oskrzeli.

A Wy czym najchętniej zastępujecie sól?

Ostatnia modyfikacja 18 sierpnia 2020

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *