Żyj zdrowo – papryka

Na straganach i sklepowych półkach kusi zalotnie swoimi wspaniałymi kolorami. Świetnie smakuje, a na dodatek zawiera sporo witamin i cennych minerałów. Właśnie zaczyna się sezon na to cudowne warzywo. Papryka, bo o niej mowa, to prawdziwe źródło zdrowia oraz niewyczerpana studnia kuchennych inspiracji.

Papryka należy do rodziny roślin psiankowatych. Pochodzi z Ameryki Południowej, skąd została przywieziona do Europy. Obecnie można bez problemu znaleźć ją na całym świecie. Ceniona jest za swój doskonały smak, który w zależności od gatunku, waha się od słodkiego, do naprawdę ostrego. Znakomita jest również jako przyprawa – ususzone i zmielone strąki słodkiej i ostrej papryki są wspaniałym dodatkiem, np. do mięs. Warto spróbować zwłaszcza hiszpańskiej czy węgierskiej wędzonej papryki w proszku. Już mała jej szczypta doda niesamowitego aromatu szykowanym daniom.

Papryka nie tylko świetnie smakuje, lecz także doskonale prezentuje się na talerzu. Nasycone kolory zachęcają do spróbowania przygotowanych z niej potraw. To prawdziwa królowa węgierskiej kuchni – chyba nie ma osoby, która nie słyszałaby o węgierskim gulaszu czy pysznym leczo. Jej wykorzystanie w sztuce kulinarnej jest jednak znacznie szersze. Papryka faszerowana, marynowana, grillowana, duszona, szaszłyki z papryką, pyszne sałatki, zdrowe kanapki, cudowna, delikatnie rozgrzewająca zupa paprykowa – można tak wyliczać bez końca. Kolorowe strąki doskonale harmonizują z innymi warzywami, perfekcyjnie podkreślają smak mięs, sprawdzają się nawet w… deserach. Dobrym przykładem tego ostatniego jest ciemna czekolada z dodatkiem pikantnego chili.

Papryka to jednak nie tylko smak i aromat. Gorąca czerwień, soczysta zieleń, słoneczna żółć i piękny pomarańcz mięsistych strąków kryje w sobie całe bogactwo wartościowych składników odżywczych. Ich zawartość i rodzaj zależy jednak od koloru warzywa, dlatego warto do diety włączyć wszystkie barwy papryki, jakie uda nam się znaleźć i czerpać z nich pełnymi garściami to, co mają najlepszego. Warzywo to zawiera, np. dużo więcej witaminy C niż cytryny. Czerwona odmiana to istna kopalnia beta-karotenu. Z kolei zielona jest niskokaloryczna, a do tego zawiera sporo kwasu foliowego i witaminy E. Żółta papryka jest z kolei dobrym źródłem cennej dla wzroku luteiny. Niezależnie od koloru, w papryce znajdziemy też witaminy z grupy B oraz sporo związków mineralnych, m.in.: żelaza, magnezu, wapnia i potasu. Ten ostatni nie bez powodu nazywany jest pierwiastkiem życia. Potas pozytywnie wpływa na ciśnienie krwi, pracę serca i mięśni, wspomaga także koncentrację. To naprawdę cenny dla zdrowia składnik, dlatego należy dbać o codzienne przyjmowanie wraz z pożywieniem odpowiednich ilości tego makroelementu. Sałatka z papryki, brokułów i szynki to świetny pomysł na wyśmienite danie i prawdziwą potasową bombę.

Kolorowe i pyszne, a w dodatku na wyciągnięcie ręki. Papryka jest warzywem, które zdecydowanie zasługuje na naszą uwagę. To zdrowie podane na talerzu. Robiąc kolejne zakupy, nie zapomnijmy wrzucić jednego, a najlepiej kilku kolorowych strąków do naszego koszyka.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *