Żyj zdrowo – żołędzie

Kakaowe owoce dębu, żołędzie – zapomniany pokarm Europejczyków, będący pokaźnym źródłem skrobi – powracają współcześnie do łask w sztuce kuchennej. Ten dawny odpowiednik żywieniowy ziemniaków, popularny wśród kultur pierwotnych, zawiera nie tylko pokaźną dawkę witamin z grupy B, lecz także składników mineralnych, w tym potasu, odpowiadającego za prawidłową pracę naszego organizmu.

W zdecydowanym tempie rośnie świadomość żywieniowa Polaków, dlatego z coraz większą śmiałością zaczynamy otwierać się na niedoceniane dotąd smaki rodzimej kuchni. Na polskie stoły wracają zatem potrawy, przygotowywane na bazie naturalnych, dziko występujących w przyrodzie roślin jadalnych. A przecież jeszcze niedawno zaserwowanie na talerzu żołędzi mogło zostać uznane za fanaberię. Niemniej jednak to zdrowy pomysł na kultywowanie pradawnych tradycji.

Dębowe orzechy wykorzystywane są przede wszystkim do produkcji mąki ekologicznej ze względu na wysoką wartość odżywczą oraz zawartość cennych składników. Jest ona chociażby znacznie bardziej bogata w potas (4500 mg/kg) niż inne wersje zbożowe. Ten makroelement odpowiada za prawidłową pracę mięśni, regulację gospodarki wodnej organizmu, utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej oraz prawidłowego ciśnienia krwi. Mąkę można wykorzystać do przygotowywania placków ziemniaczanych bądź wypieku chleba, bułek a nawet ciasteczek. To doskonała propozycja również dla osób nietolerujących glutenu. Na popularności zyskuje także kawa żołędziowa na bazie prażonych owoców, która nie zawiera kofeiny, a mimo to ma znaczenie wzmacniające oraz energetyzujące. Wzbogacana jest często o takie dodatki jak: kardamon, imbir czy goździki, nadające jej korzenny aromat. Jej smak można urozmaicić ponadto odrobiną miodu czy mleka ryżowego.

Dęby owocują co dwa lata, a zbiera się je do końca października. Niektóre odmiany ze względu na zawartość taniny mają jednak lekko gorzkawy smak. Od wieków znane są jednak skuteczne metody na pozbycie się tej goryczki, np. ugotowanie ich w wodzie z dodatkiem popiołu z drzew liściastych, gdyż iglaste zawierają szkodliwą dla zdrowia smołę. Tak przygotowane są jak najbardziej jadalne i zdrowe. Słodkie żołędzie rodzi natomiast rzadko spotykany w Polsce dąb wielkoowocowy.

Żołędzie, chociaż są mniej popularne niż kasztany jadalne, odpowiednio przygotowane, stanowią produkt o doskonałych właściwościach dla zdrowia. Przemienianie takich drzewnych skarbów w oryginalne dania może przynieść nam ponadto wiele radości z gotowania.