Pływanie a prawidłowe ciśnienie krwi

Pływanie to jeden z najzdrowszych sportów. Regularne treningi w wodzie zwiększają siłę oraz wytrzymałość mięśni, a także poprawiają sprawność układu krążenia i w bezpieczny sposób obniżają ciśnienie tętnicze krwi. Uzupełniając treningi wodne w dietę bogatą w potas, mamy receptę na długie i zdrowe życie. Wystarczy zacząć!

Pływanie jest idealne dla wszystkich ludzi bez względu na wiek i stopień sprawności fizycznej. Wykorzystuje główne grupy mięśni, wzmaga siłę, wytrzymałość oraz gibkość, a także bardzo korzystne wpływa na układ krążenia. W przeciwieństwie do większości ćwiczeń uprawianych na lądzie, podczas pływania korzysta się zarówno z rąk, jak i nóg, dzięki czemu jest ono szczególnie przydatne do wzmacniania ramion, kręgosłupa i stawów. Woda w basenie unosi ciało, redukując uderzenia i szarpnięcia, które mogą wystąpić podczas treningu w siłowni. Ruchy są cykliczne i dynamiczne, nieznacznie podwyższają ciśnienie krwi, zaś w dalszej perspektywie może to wpłynąć na jego obniżenie. Dlatego ćwiczenia w wodzie są dla każdego.

Ćwiczenia w wodzie mają bardzo korzystny wpływ na mięśnie, w tym na mięsień sercowy. Woda stawia wykonywanym ruchom większy opór niż powietrze, co poprawia ogólną wytrzymałość organizmu. Stawy mogą wykonywać większy zakres ruchu bez ryzyka urazu. Są one również w mniejszym stopniu narażone na bóle spowodowane przetrenowaniem. Ważne jest opanowanie poszczególnych stylów pływackich, aby sobie nie zaszkodzić – trzymając głowę cały czas nad wodą, podczas pływania „żabką”, możemy dostać bólu karku. Pływanie to niezastąpiony trening dla osób, cierpiących na osteoporozę, wzmożoną łamliwość kości bądź nadciśnienie.

Pływanie to sport, który każdy może wykonywać we własnym tempie. Większość pływalni prowadzi kursy dla początkujących. Bardziej zaawansowani pływacy mogą czerpać radość z przynależności do klubu. Miłośnicy wysiłku wodnego powinni zabierać ze sobą butelkę wody. W wodzie nie odczuwamy, że się pocimy, a przecież niezwykle ważne jest regularne uzupełnianie płynów. Dodatkowo podczas wysiłku tracimy ważne makroelementy – między innymi potas.  Wspomaga on pracę mięśni oraz utrzymuje poprawne ciśnienie krwi. Dlatego ważne jest, aby po treningu dostarczyć organizmowi dawkę tego cennego pierwiastka (więcej informacji w tekście Potas dla sportowców), którego możemy znaleźć w bananach, rodzynkach czy czekoladzie.

Pływanie poprawia wydolność serca i płuc, pobudza krążenie, wzmacnia mięśnie, dlatego czujemy się silniejsi. Ułatwia pozbycie się nadwagi i wspomaga walkę ze stresem. Zaleca się regularny trening wzbogacony o dietę bogatą w potas. Nie ma na co czekać, tylko wskakiwać do wody!

Ostatnia modyfikacja 3 września 2020

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *