Potas a dieta

Potas a dieta

Potas to niezwykle istotny pierwiastek dla wszystkich tych, którzy na co dzień dbają o swoją dietę, starając się by była bogata w odżywcze składniki.

Według WHO wciąż spożywamy go o 1000mg za mało, a jego niedobory mają wpływ na szereg dolegliwości takich jak: skurcze i porażenia mięśni, zaburzenia koncentracji, utrata apetytu, spowolniona reakcja na bodźce, dolegliwości oddechowe, zatrzymanie pracy serca, zaparcia, nieregularne bicie serca, bezsenność. To właśnie potas odpowiada między innymi za przemianę białek i węglowodanów, reguluje wydzielanie insuliny i gospodarkę wodną w organizmie.

Według WHO aby pokryć dzienne zapotrzebowanie - które kształtuje się pomiędzy 3500mg a 5000mg - na potas należy stosować dietę urozmaiconą, bogatą w produkty mleczne, warzywa, owoce czy pełnoziarniste produkty zbożowe. Warto także pomyśleć nad włączeniem regularnej suplementacji, która zapewni potas na odpowiednim, stałym poziomie.

Literatura:
Interna Szczeklika - podręcznik chorób wewnętrznych, Medycyna Praktyczna, Kraków 2014
M. Jarosz; B. Bułhak-Jachymczyk (red.). Normy żywienia człowieka : podstawy prewencji otyłości i chorób niezakaźnych, 2008