Żyj zdrowo – kiwi

Kiwi to z pozoru mały, niepozorny owoc, pokryty brunatnym meszkiem. Po przekrojeniu zyskuje jednak na atrakcyjności. Naszym oczom ukazuje się wówczas niezwykle smakowite, soczyste, szmaragdowe wnętrze, w którego centralnej części umiejscowione są urokliwe czarne pestki. A poza fantastycznym wyglądem i smakiem, to również źródło cennych witamin i minerałów.

Owoce kiwi, pochodzące z Azji Południowo-Wschodniej, rosną na krzewiastych pnączach, które należą do rodziny roślin aktinidiowatych. Zostały odkryte dopiero w XIX wieku w Chinach. Następnie trafiły do Nowej Zelandii, gdzie zyskały popularność i międzynarodową sławę. W Europie pojawiły się po raz pierwszy w latach pięćdziesiątych XX wieku. Nazywano je początkowo agrestem chińskim. Później plantatorzy nowozelandzcy nadali im obecną nazwę ze względu na podobieństwo do ptaka kiwi o delikatnym, brązowym opierzeniu i owalnym kształcie. Łatwość w przechowywaniu sprawia, że są dostępne na rynku światowym przez cały rok. Warto zwrócić na kiwi uwagę zwłaszcza zimą, gdy mamy już skąpy wybór rodzimych owoców.

Owoce, którymi zajadano się już za czasów wielkich chanów, dziś doceniają pasjonaci dobrej kuchni na całym świecie. Dojrzałe wyśmienicie smakują w czystej postaci. Sprawdzą się także jako dodatek do sałatek, ciast i deserów. Z powodzeniem przygotujemy z nich również dżem, a jego smak można wzbogacić bananami. Lekka kwaskowatość agrestu chińskiego doskonale komponuje się ponadto ze słodyczą naleśników z czekoladowym nadzieniem – taki obiad na słodko przypadnie do gustu nie tylko dzieciom… Na ich bazie można sporządzić też wiele różnorodnych koktajlów. Ciekawy efekt uzyskamy, układając poszczególne owocowe mieszanki warstwowo: zieleń kiwi, czerwień truskawek czy granat borówek. Osoby preferujące potrawy mięsne powinny spróbować znanego i lubianego połączenia kiwi z cielęciną – tak można najprościej do polskiej sztuki kulinarnej dodać szczyptę egzotyki. Równie dobrze prezentuje się pieczony kurczak w sosie z kiwi czy nasza ulubiona ryba udekorowaną plastrami mango oraz tego zielonego owocu.

Kiwi kryje w sobie bogactwo składników odżywczych. To prawdziwa bomba witaminowa (najwięcej: C, K i E) oraz bogate źródło soli mineralnych, w tym przede wszystkim potasu – jednego z najważniejszych elektrolitów, odpowiedzialnego m.in. za: prawidłową pracę mięśni, regulację gospodarki wodnej organizmu, utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej. Dzięki swej drogocennej zawartości chiński agrest jest doskonałą propozycją dla osób z nadciśnieniem, które jest przecież jednym z głównych powodów chorób serca. Norwescy naukowcy ze Szpitala Uniwersyteckiego w Oslo udowodnili nawet, że regularne spożywanie kiwi powoduje spadek ciśnienia. Wprowadzenie kiwi do diety pomoże oczyścić organizm z toksyn, zapobiegać przeziębieniom czy koić skołatane nerwy, a także wpłynie pozytywnie na poprawę samopoczucia.

Kiwi to powiew egzotyki na polskiej ziemi. Doskonale smakuje nie tylko solo, lecz także jako dodatek. Ze względu na zielony kolor, orzeźwiający smak i bogactwo składników odżywczych owoce zyskały wielu fanów w Polsce. Warto po nie sięgać, gdyż są doskonałe na wzmocnienie odporności, co jest niezbędne zwłaszcza w okresie zimowym. A więc do dzieła!