Żyj zdrowo – pomidory

Soczyście czerwone, słonecznie żółte, apetycznie pomarańczowe, a nawet czarne – pomidory, bo o nich mowa, występują w sporej gamie kolorów, kształtów i odmian. O tej porze roku, czyli latem, są najsmaczniejsze i najbardziej aromatyczne. Warto sięgnąć po te pyszne warzywa, dzięki którym wyczarujemy w kuchni setki wspaniałych potraw. Co ważne – obfitują również w cenne składniki odżywcze – witaminy oraz mikro- i makroelementy, w tym potas.

Trudno sobie wyobrazić współczesną kuchnię bez pomidorów. Te wspaniałe warzywa przywędrowały do Europy z Ameryki, skąd przywieźli je w XV wieku podróżnicy. Początkowo traktowane były jako roślina ozdobna, a czerwone kule niektórzy uważali nawet za trujące. Na nasze szczęście, znaleźli się odważni, którzy spróbowali nazywanych „jabłkami miłości” czy „złotymi jabłkami” jarzyn. Dzięki temu, pomidory są dziś obecne na stołach całego świata. To prawdziwy przysmak, który świetnie smakuje nie tylko jedzony na surowo, lecz także jako podstawowy lub dopełniający składnik różnorodnych dań.

Zastosowanie pomidorów w kuchni jest naprawdę ogromne. Świetnie smakują na kanapkach, ich cudowny aromat doceniają też miłośnicy surówek. Zupa pomidorowa to w Polsce danie klasyczne, którego nikomu nie trzeba reklamować. Prawdziwymi mistrzami używania tego warzywa w przygotowywaniu potraw są mieszkańcy południa Europy, zwłaszcza Włosi, którzy znają tysiące sposobów na jego wykorzystanie. Doskonałe przykłady to słynny sos boloński do makaronu, różne rodzaje pizzy czy toskańska sałatka z chleba i pomidorów, czyli Panzanella. Do tego krem z pomidorów, bruschetta z pomidorami lub proste, ale niezwykle pyszne pomidory z serem mozarella i świeżą bazylią, skropione odrobiną octu balsamicznego. Przykłady można mnożyć niemal w nieskończoność…

Swoją popularność pomidory zawdzięczają jednak nie tylko wybitnym walorom smakowym. Są niskokaloryczne. To również prawdziwa kopalnia cennych witamin oraz składników mineralnych. Zawierają, m.in. sód, magnez, wapń, żelazo, miedź, cynk, witaminy: A, B1, B2, B6, C, E oraz cenny przeciwutleniacz – likopen. Pomidory są również bogatym źródłem nazywanego pierwiastkiem życia potasu. W stu gramach tego warzywa jest go aż 282mg. Ten niezwykle wartościowy makroelement wspomaga pracę mięśni – w tym serca i utrzymanie odpowiedniego ciśnienia krwi. Pomaga we właściwym funkcjonowaniu układu nerwowego i ułatwia proces przewodzenia impulsów nerwowych. Jest niezbędny dla prawidłowego działania całego organizmu.

Chociaż obecnie pomidory dostępne są przez cały rok, to najsmaczniejsze i najzdrowsze są właśnie teraz – latem. Dojrzewając w cieple słonecznych promieni, nabierają słodyczy i niezwykłej soczystości. Warto więc korzystać z tych pysznych warzyw w momencie, w którym są najlepsze i po prostu nie mają sobie równych. Zajadając się nimi, dostarczymy sobie cennych dla zdrowia witamin i minerałów, a jednocześnie nie przesadzimy z kaloriami – w stu gramach świeżych pomidorów jest ich tylko około dwudziestu.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *