Awokado – pochodzenie, właściwości, bogactwo potasu

Awokado – pochodzenie, właściwości, bogactwo potasu


Owoc znany od tysiącleci
Smaczliwka wdzięczna, bądź awokado właściwe to gatunek wiecznie zielonego drzewa rodzącego zielone przypominające kształtem gruszkę owoce. Owoce awokado dojrzewają na drzewie wyjątkowo długo, bo aż od 6 do 8 miesięcy! Dojrzały owoc pod skórką skrywa zielonkawy miąższ o kremowej postaci oraz niejadalne nasiono.

Źródła archeologiczne pokazują, że pozostałości owoców awokado znajdowano w siedzibach ludzkich 7000 lat p.n.e. co dowodzi, że surowiec posiada korzystne dla organizmu właściwości, które już pierwotny człowiek nauczył się wykorzystywać. W medycynie ludowej owoce służyły jako lekarstwo m. in. na nadciśnienie i cukrzycę.

Zdrowe tłuszcze
Dorodne awokado zawiera bardzo niewiele cukrów prostych, za to może zawierać nawet około 50 g tłuszczu- w postaci nienasyconych kwasów tłuszczowych omega. Takie proporcje pozwalają na utrzymanie podwyższonego stężenia „dobrego” cholesterolu HDL, który zapobiega miażdżycy usuwając osiadającą na ściankach naczyń frakcję LDL czyli tzw. złego cholesterolu.

Bogactwo witamin i minerałów
Oprócz pożądanych w organizmie zdrowych tłuszczy, owoce awokado zawierają witaminy: A, grupy B, C oraz E, zaś obfitość kwasów tłuszczowych skutecznie wspomaga przyswajanie niektórych z nich. Na uwagę zasługuje wysoka zawartość potasu - przeciętnie ok. 485 mg w 100g owocu. Dzięki temu właśnie minerałowi awokado od wieków znane było jako środek obniżający ciśnienie krwi.

Szczególna rola potasu
Liczne publikacje naukowe wskazują na szczególną rolę potasu, który pomaga w utrzymaniu właściwego ciśnienia tętniczego, a także wspiera układ nerwowy i mięśnie w ich prawidłowym funkcjonowaniu.

Awokado pożądane w diecie
Ze względu na wysoką zawartość składników mineralnych wspomagających organizm, delikatny smak oraz szerokie możliwości wykorzystania produktu jako baza lub dodatek do rozmaitych dań warto uwzględnić ten powszechnie dostępny dziś owoc w naszym codziennym menu.