Potas w doborowym towarzystwie

Potas w doborowym towarzystwie

Reakcja łańcuchowa to częste zjawisko w przyrodzie. Wchłanianie witamin i składników mineralnych działa w wielu przypadkach w oparciu o tę zasadę. Następstwem braku określonego elementu w diecie jest zazwyczaj spadek absorpcji innych, równie wartościowych. Tak powstaje błędne koło. A z czym łączyć potas, aby poprawić jego przyswajanie?

Potas w ludzkim ciele


Potas jest dostarczany do organizmu ludzkiego w postaci chlorku. Jego wchłanianie zachodzi w jelicie cienkim. Ten główny jon płynów wewnątrzkomórkowych zawierają wszystkie komórki ciała, ale najwięcej, bo aż 70%, magazynują go mięśnie poprzecznie prążkowane. Prawidłowa zrównoważona dieta pokrywa zazwyczaj dobowe zapotrzebowanie człowieka na ten makroelement. Jednak dbanie o jego właściwą ilość w organizmie powinno wejść na stałe w rutynę dnia codziennego. Odpowiedni poziom potasu we krwi obniża poziom sodu, którego nadmiar jest niebezpieczny i może prowadzić do nadciśnienia tętniczego. Dlatego tak ważne jest utrzymywanie równowagi pomiędzy tymi pierwiastkami.

Przyswajanie potasu


Zdarza się jednak, że przyjmowane przez ludzi cenione powszechnie produkty, chociaż samodzielnie niezwykle pożyteczne, w połączeniu z innymi nie wykazują już tak dobroczynnego działania. Można w pełni wykorzystać ich potencjał – wystarczy, że zgłębimy znane od wieków prawidła, poznamy co w witaminowo-mineralnym świecie wzajemnie się wyklucza, a co obopólnie wspiera. Wchłanianie potasu usprawnia witamina B6. Razem z nim wpływa korzystnie na funkcjonowanie układu nerwowego. Równie istotne jest towarzystwo magnezu, który wraz z potasem reguluje pracę serca oraz dodatnio wpływa na zwiększenie zdolności człowieka do koncentracji i zapamiętywania. Absorbowanie potasu do krwi polepsza także kwas mlekowy. Potas z kolei poprawia wchłanianie witaminy B12.

Przyswajanie potasu obniżają m. in.: tytoń, cukier, słone potrawy i napoje, zawarta w kawie kofeina, alkohol. Niekorzystny wpływ na jego wchłanianie ma natomiast stres, nie wskazane są też silne emocje. Poważne straty potasu mogą powodować niektóre leki z grupy diuretyków o działaniu moczopędnym, gdyż pierwiastek ten w 90% jest wydalany właśnie z moczem. Duże znaczenie ma także to, jak przygotowujemy jedzenie. Długie moczenie obranych owoców i warzyw, które są źródłem tego makroelementu, powoduje jego wypłukiwanie – potas bardzo dobrze rozpuszcza się w wodzie. Podobnie mrożenie produktów wpływa na znaczną utratę wartościowych elementów w pożywieniu.

Występowanie potasu


Potas znajdziemy w ziarnach zbóż, suchych nasionach roślin strączkowych, warzywach owocach, wyrobach cukierniczych, mleku, mięsie, rybach. Jeśli nadal jest go w naszym organizmie za mało, można wspomóc się suplementami diety, np. dostępnym bez recepty Katelin+SR. Najlepiej zażywać je w trakcie posiłku lub bezpośrednio po nim, popijając dużą ilością wody.

Witaminy, mikro- i makroelementy są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Korzystajmy z głową z tego bogactwa, wybierając elementy, które się wzajemnie nie wykluczają. Tylko ich odpowiedni dobór, dopasowany do indywidualnych potrzeb, może przyczynić się do zachowania zdrowia.