Potas w doborowym towarzystwie

Reakcja łańcuchowa to częste zjawisko w przyrodzie. Wchłanianie witamin i składników mineralnych działa w wielu przypadkach w oparciu o tę zasadę. Następstwem braku określonego elementu w diecie jest zazwyczaj spadek absorpcji innych, równie wartościowych. Tak powstaje błędne koło. A z czym łączyć potas, aby poprawić jego przyswajanie?

Potas w ludzkim ciele

Potas jest dostarczany do organizmu ludzkiego w postaci chlorku. Jego wchłanianie zachodzi w jelicie cienkim. Ten główny jon płynów wewnątrzkomórkowych zawierają wszystkie komórki ciała, ale najwięcej, bo aż 70%, magazynują go mięśnie poprzecznie prążkowane. Prawidłowa zrównoważona dieta pokrywa zazwyczaj dobowe zapotrzebowanie człowieka na ten makroelement. Jednak dbanie o jego właściwą ilość w organizmie powinno wejść na stałe w rutynę dnia codziennego. Odpowiedni poziom potasu we krwi obniża poziom sodu, którego nadmiar jest niebezpieczny i może prowadzić do nadciśnienia tętniczego. Dlatego tak ważne jest utrzymywanie równowagi pomiędzy tymi pierwiastkami.

Przyswajanie potasu

Zdarza się jednak, że przyjmowane przez ludzi cenione powszechnie produkty, chociaż samodzielnie niezwykle pożyteczne, w połączeniu z innymi nie wykazują już tak dobroczynnego działania. Można w pełni wykorzystać ich potencjał – wystarczy, że zgłębimy znane od wieków prawidła, poznamy co w witaminowo-mineralnym świecie wzajemnie się wyklucza, a co obopólnie wspiera. Wchłanianie potasu usprawnia witamina B6. Razem z nim wpływa korzystnie na funkcjonowanie układu nerwowego. Równie istotne jest towarzystwo magnezu, który wraz z potasem reguluje pracę serca oraz dodatnio wpływa na zwiększenie zdolności człowieka do koncentracji i zapamiętywania. Absorbowanie potasu do krwi polepsza także kwas mlekowy. Potas z kolei poprawia wchłanianie witaminy B12.

Przyswajanie potasu obniżają m. in.: tytoń, cukier, słone potrawy i napoje, zawarta w kawie kofeina, alkohol. Niekorzystny wpływ na jego wchłanianie ma natomiast stres, nie wskazane są też silne emocje. Poważne straty potasu mogą powodować niektóre leki z grupy diuretyków o działaniu moczopędnym, gdyż pierwiastek ten w 90% jest wydalany właśnie z moczem. Duże znaczenie ma także to, jak przygotowujemy jedzenie. Długie moczenie obranych owoców i warzyw, które są źródłem tego makroelementu, powoduje jego wypłukiwanie – potas bardzo dobrze rozpuszcza się w wodzie. Podobnie mrożenie produktów wpływa na znaczną utratę wartościowych elementów w pożywieniu.

Występowanie potasu

Potas znajdziemy w ziarnach zbóż, suchych nasionach roślin strączkowych, warzywach owocach, wyrobach cukierniczych, mleku, mięsie, rybach. Jeśli nadal jest go w naszym organizmie za mało, można wspomóc się suplementami diety, np. dostępnym bez recepty Katelin+SR. Najlepiej zażywać je w trakcie posiłku lub bezpośrednio po nim, popijając dużą ilością wody.

Witaminy, mikro- i makroelementy są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Korzystajmy z głową z tego bogactwa, wybierając elementy, które się wzajemnie nie wykluczają. Tylko ich odpowiedni dobór, dopasowany do indywidualnych potrzeb, może przyczynić się do zachowania zdrowia.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *