Żyj zdrowo – gdzie jest potas

Potas jest odpowiedzialny m. in. za utrzymanie prawidłowego ciśnienia tętniczego krwi, odpowiednie funkcjonowanie układu nerwowego i mięśniowego. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca, abyśmy dziennie spożywali co najmniej 3,510 mg tego pierwiastka. Dowiedz się, które produkty dostarczą Ci go najwięcej.

 1.       Kakao

Jest skarbnicą „pierwiastka życia”. W 100 g proszku kakao 16 % znajduje się aż 1927 mg potasu. „Napój Montezumy” to także źródło magnezu, fosforu, cynku oraz teobrominy, która pobudza układ nerwowy. Uważane za napój sprzyjający miłosnej sprawności. Pij je 2-3 razy w tygodniu i pamiętaj, że najzdrowsze jest kakao niebłyskawiczne.

2.       Morele suszone

W 100 g suszonych moreli znajduje się 1666 mg potasu. Sięgaj po nie także dlatego, że są bogatym źródłem boru, krwiotwórczego żelaza, błonnika i likopenu. Cztery morele suszone zaspokoją również Twoje dzienne zapotrzebowanie na witaminę A. Pomaga ona m.in. zachować prawidłowy wzrok. Wpływa także na rozwój i funkcjonowanie układu odpornościowego oraz stan skóry i błon śluzowych.

3.       Fasola biała

W 100 g suchych nasion znajduje się 1188 mg potasu. Poza tym biała fasola jest źródłem witamin z grupy B, C i E oraz magnezu i selenu. Powinna znajdować się w Twoim jadłospisie także z powodu zawartości żelaza. Pomaga ono w prawidłowej produkcji czerwonych krwinek i hemoglobiny, odpowiednim transporcie tlenu w organizmie oraz w zmniejszaniu uczucia zmęczenia i znużenia.

4.       Koncentrat pomidorowy

Koncentrat 30% zawiera aż 1072 mg potasu na 100 g. Ma dodatkowe wartości odżywcze w stosunku do surowych pomidorów. Dzięki gotowaniu znajduje się w nim więcej łatwo przyswajalnego likopenu, silnego antyutleniacza. Opóźnia on procesy starzenia i działa antynowotworowo. 100 g koncentratu zawiera 34,3 mg likopenu, a surowe pomidory – tylko 3 mg.

5.       Pestki dyni

Są nie tylko źródłem potasu, ale także witaminy E, K i B6, białka, nienasyconych kwasów tłuszczowych, wapnia, żelaza i fosforu. Zawierają dużo cynku. Zaleca się je mężczyznom, ponieważ chronią prostatę. Chrup je także dlatego, że są bogate w lecytynę, która usprawni pracę Twojego mózgu i korzystnie wpłynie na układ nerwowy.

 6.       Orzechy arachidowe (ziemne)

Oprócz sporej dawki „pierwiastka życia”, zawierają dużo kwasu foliowego. Jest on potrzebny do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego, nerwowego i krwionośnego, a szczególnie istotną rolę odgrywa przed ciążą i w ciąży. Znajduje się w nich także pełnowartościowe białko roślinne. Wybieraj te bez dodatku soli. Uwaga, mogą być niebezpieczne dla alergików!

7.       Natka pietruszki

Poza potasem, jest bogata w żelazo, kwas foliowy i prowitaminę A. Zawiera także rekordową ilość witaminy C. Bierze ona m. in. udział w odbudowie tkanek podczas gojenia się ran i oparzeń, regulacji ciśnienia, obniżaniu stężenia glukozy w stanach hiperglikemii (zbyt wysoki poziom cukru we krwi) i pomaga we wchłanianiu żelaza. Podniesie również odporność Twojego organizmu.

8.       Czekolada

Oprócz potasu, zawiera witaminy z grupy B. Dzięki temu ukoi nerwy. Wpłynie także korzystnie na nastrój i poprawi pracę Twojego mózgu. Pamiętaj, że im ciemniejsza czekolada, tym większa w niej zawartość flawonoidów, które wpływają pozytywnie m. in. na układ krążenia.  W przypadku potasu jest inaczej. W czekoladzie mlecznej znajduje się go 607 mg/100 g, a w gorzkiej – 581 mg/100 g.

9.       Orzechy włoskie

Zaliczane są do superżywności, czyli produktów zawierających najwięcej witamin, minerałów i innych składników odżywczych. Poza potasem, znajdują się w nich kwasy tłuszczowe Omega-3, kwas lanolinowy i foliowy oraz witamina E, która hamuje procesy starzenia, wzmacnia dziąsła i zapobiega nadwrażliwości zębów. Nazywane są też „żywnością mózgu ”.

10.     Kasza gryczana

Kolejna pozycja z listy superżywności. Włącz ją do jadłospisu nie tylko z powodu zawartości potasu. Jest także źródłem białka, węglowodanów złożonych i błonnika. Znajduje się w niej sporo kwasu foliowego, magnezu, cynku, manganu i fosforu. Poza tym zawiera duże ilości żelaza. Zalecana także w diecie bezglutenowej. Najlepiej kupować ją w sklepie ekologicznym.

A jakie są Wasze ulubione produkty z potasem?

Czytaj więcej:

Żyj zdrowo – ziemniaki

Żyj zdrowo – banany

 

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *