potas-codziennie-mini

Ile potrzebujemy potasu na co dzień?

W diecie każdego z nas najważniejsza jest różnorodność, która pozwala na pokrycie zapotrzebowania organizmu na składniki odżywcze, witaminy i minerały, w tym potas. Pierwiastek ten znajdziemy w warzywach takich jak szpinak, brokuły, ziemniaki, buraki, pomidory i owocach np. w bananach, wiśniach, śliwkach, truskawkach, brzoskwiniach. Bogactwo potasu posiadają suszone owoce np. morele, figi, daktyle, jabłka oraz orzechy, takie jak pistacje, migdały, orzechy ziemne, laskowe, włoskie. Duża zawartość potasu jest w nasionach roślin strączkowych: soi, fasoli, grochu, soczewicy oraz kakao. Kasze i płatki to również dobre źródło potasu, zwłaszcza kasza jaglana, gryczana, jęczmienna, płatki owsiane, żytnie, pszenne. W przypadku potasu bogactwo produktów, które zawierają ten pierwiastek daje możliwość wyboru spośród tych, które lubimy najbardziej. Na przykład kiedy lubimy bardziej jedną kaszę niż inną albo orzechy czy suszone owoce.

Ile potasu tracimy?

Wybór jest ogromny i pozwala nam ułożyć dietę nie tracąc potasu w posiłkach. Tym bardziej jest to istotne, gdyż dobowe zapotrzebowanie na potas jest duże. Dodatkowo każdego dnia naturalnie tracimy ten pierwiastek chociażby z potem. Natomiast do większych strat dochodzi kiedy pocimy się obficie. Sprzyja temu sezon letni i jego wysokie temperatury. Ale nie tylko. Osoby aktywne fizycznie, uprawiające różne dyscypliny sportowe, ćwiczenia, taniec itp. również tracą dużo potasu, bez względu na porę roku.

Prawidłowe zapotrzebowanie

Tutaj dochodzimy do bardzo ważnej kwestii jaką jest dobowe zapotrzebowanie na potas. Jak dobrze wiemy zależy ono od stanu fizjologicznego naszego organizmu, wieku i płci. Pomiędzy 19 a 50 rokiem życia według przyjętych norm, które opierają się na amerykańskich ustaleniach, dobowo powinniśmy dostarczać do organizmu 4700 mg potasu dziennie, a wartość ta określa poziom wystarczającego spożycia (AI). Jednocześnie zaleca się, aby nie schodzić poniżej tej dawki. W przypadku dzieci i młodzieży zapotrzebowanie na potas ustala się odnosząc do zapotrzebowania osób dorosłych, jednocześnie mając na uwadze mniejszą masę ciała oraz potrzeby związane ze wzrostem i rozwojem organizmu.

Co jest dla mnie normą?

Jednak nie zawsze normy są w stanie w stu procentach sprostać naszym potrzebom. U niektórych osób zapotrzebowanie na potas będzie większe, ze względu na tryb życia jaki prowadzą czy szczególne okresy w ich życiu np. w związku z istniejącymi chorobami i przyjmowanymi lekami, u kobiet podczas laktacji. Jak wspominaliśmy wcześniej duże utraty potasu mają miejsce kiedy intensywnie się pocimy. Zwłaszcza u sportowców niezwykle ważne jest, aby indywidualnie dostosować poziom potasu wynikający z ich zapotrzebowania. Większe dawki wskazane są również dla kobiet karmiących piersią, a jako normę przyjmuje się wartość ok. 5100 mg potasu na dzień. Mają one na celu pokrycie strat wynikających z wydzielania mleka.

Gdy dieta nie wystarczy

Nie zawsze nasza dieta, pomimo różnorodności produktów bogatych w potas, zapewnia nam wystarczające ilości tego pierwiastka. Szczególnie kiedy jest ona uboga w warzywa i owoce, a zawiera dużo produktów wysoko przetworzonych. Co w obecnych czasach łatwego dostępu do takiej żywności staje się coraz większym problemem. Do tej grupy możemy również zaliczyć osoby stosujące głodówki albo niektóre diety odchudzające, które wyniszczają organizm.
Większe zapotrzebowanie na potas występuje u osób stosujących niektóre leki moczopędne, glikokortykosteroidy czy nadużywających środków przeczyszczających. Zwłaszcza osoby stosujące diuretyki w terapii nadciśnienia mogą cierpieć na ciągłe niedobory potasu.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *