Żyj zdrowo – jabłka

Jesień w pełni rozgościła się już w naszym kraju. Nie ma jednak tego złego, co by na dobre nie wyszło. Ta czasami piękna i złota, a kiedy indziej nieco szara i deszczowa pora roku oznacza bowiem wielką obfitość… jabłek. To właśnie we wrześniu i w październiku są one najsmaczniejsze. W końcu jeszcze kilka dni, a nawet godzin temu wisiały na gałązkach, wygrzewając się w ciepłych promieniach słońca. Owoce te są nie tylko pyszne, lecz także zdrowe. Stanowią doskonałe źródło cennych witamin i minerałów, w tym potasu.

Jak mówi jedno z polskich powiedzeń: „Dwa jabłka z wieczora i nie trzeba doktora”. Popularne w naszym języku są też określenia „rumiany jak jabłko” czy „zdrowy jak jabłko”, oznaczające osoby cieszące się wyjątkowo dobrym zdrowiem. Dobroczynne właściwości owoców jabłoni znane i wychwalane są również w innych krajach, o czym może świadczyć chociażby znane angielskie przysłowie: „An apple a day keeps the doctor away”, czyli „Jabłko dziennie trzyma lekarza z daleka”. Dzieje się tak nie bez powodu. Te niezwykłe owoce są prawdziwą kopalnią substancji odżywczych wzmacniających organizm i układ odpornościowy. Warto dorzucić je do jesiennego jadłospisu, aby zwiększyć swoje szanse w walce z czającymi się chorobami.

Jabłka są z nami niemal od zawsze. Ich ojczyzną jest Azja Środkowa, z której przez Azję Mniejszą dotarły do Europy, a z niej rozprzestrzeniły się jeszcze dalej. Na starym kontynencie szybko stały się niezwykle popularne, o czym może świadczyć obecność charakterystycznych, kulistych owoców w mitologii greckiej, rzymskiej czy nordyckiej. W naszej kulturze symbolizują one życie, dobre zdrowie, płodność, a nawet miłość. Niepowtarzalny smak jabłek sprawia, że od lat z powodzeniem wykorzystywane są w kuchni – zarówno do przyrządzania deserów, jak i soków, przetworów, sałatek czy dań mięsnych, np. kaczki z jabłkami. Są głównym składnikiem suszu, z którego gotuje się tradycyjny kompot wigilijny. Cudownie smakują również na surowo. Ich charakterystycznej, soczystej chrupkości nie da się pomylić z niczym innym. Najlepiej zjadać je ze skórką, gdyż to w niej znajduje się całe mnóstwo oczyszczających organizm pektyn.

Świeże jabłka zawierają też witaminę C oraz sporo innych witamin, m.in.: A, B1, B2, B3 i E. Nie brakuje w nich również minerałów – żelaza, fosforu, wapnia, magnezu, krzemu i potasu. Dzięki zawartości błonnika efektywnie wspomagają pracę jelit. Z kolei po upieczeniu lub delikatnym podduszeniu pomagają w walce z biegunką. Gryzienie twardych, surowych jabłek pozytywnie wpływa na wzmocnienie dziąseł. Owoce te są również naturalnymi sprzymierzeńcami w walce o piękny wygląd i zgrabną sylwetkę. Sto gram jabłek dostarcza tylko 52 kalorii. Są bardzo sycące, a dzięki zawartości wapnia i krzemu mają dobroczynny wpływ na wygląd skóry, włosów i paznokci.

W grupie zawartych w jabłku minerałów szczególną uwagę należy zwrócić na potas. Jest on niezbędny dla prawidłowego działania całego organizmu, dlatego bywa nazywany pierwiastkiem życia. Ten wartościowy makroelement wspomaga pracę mięśni – w tym serca – oraz utrzymanie odpowiedniego ciśnienia krwi. Jest też pomocny we właściwym funkcjonowaniu systemu nerwowego, ułatwiając proces przewodzenia impulsów nerwowych. Pomaga także w utrzymywaniu wysokiej koncentracji. Niedobory potasu mogą objawiać się m.in. ogólnym osłabieniem organizmu, trzęsieniem się rąk czy bolesnymi skurczami mięśni. Dlatego warto się przed nimi zabezpieczyć, jedząc jabłka. Dzięki temu, że wyśmienicie komponują się z warzywami oraz innymi owocami, są doskonałą bazą do przygotowywania surówek i sałatek, czyli prawdziwych potasowych bomb. Dużej dawki tego cennego minerału możemy dostarczyć sobie już od rana, dodając jabłka do porcji owsianki. Efekt murowany, a do tego wspaniały smak!

Antonówka, Celesta, Delikates, Gala, Jonagold, Rubin – gatunki odstępnych wczesną jesienią jabłek można wyliczać naprawdę długo. Choć różnią się wielkością i wyglądem, łączy je niesamowity smak. W zależności od odmiany może być on nieco kwaskowaty, przez delikatnie słodki do niemal miodowego.  Jeśli więc rosną w naszym ogrodzie, zerwijmy je teraz, gdy są najbardziej soczyste. A jeżeli nie mamy takiej możliwości pamiętajmy, aby zawsze umieszczać je wysoko na liście zakupów. Bo zdrowe jabłka, to zdrowe życie.

Ostatnia modyfikacja 18 sierpnia 2020

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *