W zdrowym stylu

Papierosy, alkohol, ciężkostrawne i połykane w pośpiechu jedzenie, popijane pełnymi cukru napojami. Do tego permanentny stres, ciągłe niedosypianie i niemal zupełny brak ruchu. Brzmi znajomo? Nic dziwnego – niestety często właśnie tak wygląda styl życia wielu ludzi. W natłoku obowiązków zawodowych i rodzinnych łatwo zapomnieć o sobie i swoim organizmie.

Podwyższony poziom cholesterolu, otyłość, depresja, choroby układu krążenia – lista skutków niezdrowego stylu życia jest długa. Nawet te mniej niebezpieczne, jak drobna nadwaga, nie pozostają bez wpływu na nasz wygląd, kondycję czy samopoczucie. Z kolei bardziej poważne schorzenia mogą na dłuższy czas „wyłączyć” nas zarówno z życia zawodowego, jak i rodzinnego, a nawet wpłynąć na jakość i długość życia.

Dlatego warto walczyć ze złymi nawykami – nawet, jeśli nie mamy ich dużo. Nasz organizm podziękuje nam choćby za najmniejsze zmiany. Nie trzeba od razu radykalnie brać się za wszystkie złe zwyczaje. Dużo lepiej sprawdzi się tu metoda małych, ale skutecznych kroków. Przy odrobinie cierpliwości i samozaparcia technika ta na pewno się sprawdzi. Zmianę można zacząć od przejrzenia naszego codziennego menu. Ciężkostrawne i pozbawione wartościowych składników posiłki zastąpmy lżejszymi, bardziej zbilansowanymi (polecamy wpis: Dobra dieta). Zamiast słodkich, gazowanych napojów czy kawy, wybierzmy wodę mineralną i świeże soki owocowe.

Warto rozważyć samodzielne przygotowywanie posiłków w domu. Przede wszystkim będziemy dokładnie wiedzieli, co jemy. Przy okazji możemy też sporo zaoszczędzić, a gotując wspólnie z partnerem czy dziećmi mamy świetną okazję do zacieśniania więzi. Własnoręcznie, odpowiednio skomponowane i zbilansowane posiłki dostarczą nam nie tylko wartościowych składników odżywczych, ale też niezbędnych witamin oraz mikro- i makroelementów. Przede wszystkim potasu, bo jak pokazują badania, tego pierwiastka Polacy niestety spożywają za mało1. O jego niedoborze mogą świadczyć ogólne osłabienie organizmu, trzęsienie rąk, czy bolesne skurcze mięśni (pisaliśmy o tym: Niedobór potasu – sygnały alarmowe). Potas to makroelement, który wspiera działanie naszego organizmu – między innymi wpływa na pracę mięśni i prawidłowe funkcjonowanie układu krążenia.

Walki o lepsze samopoczucie i zdrowsze ciało nie odkładajmy na później. Warto zacząć ją już dziś. Zatem – do boju!

 

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *