Kika słów o stresie w miejscu pracy

Kika słów o stresie w miejscu pracy

Czy nadmierny stres w miejscu pracy rzeczywiście mobilizuje i korzystnie wpływa na jakość pracy i nasze wyniki? Teoria ta, choć nadal bardzo powszechna, nie jest do końca prawdziwa m.in. ze względu na ryzyko wypalenia zawodowego, które może pojawić się w warunkach przeciążania lub/i nadmiernego napięcia nerwowego.

Są mniej i bardziej „stresogenne” zawody
Dane dotyczące stresu w pracy nie napawają optymizmem. W Europie ponad 40 proc. pracowników doświadcza stresu w pracy. 60 proc. wszystkich pracodawców nie potrafi przezwyciężyć jego podstawowych przejawów. Listę najbardziej „zestresowanych” zawodów otwierają służby mundurowe: szeregowi żołnierze i strażacy. Wysokie miejsce w tym niechlubnym rankingu zajmują również piloci oraz kontrolerzy lotów. Także, i tu zaskoczenie: organizatorzy konferencji i przyjęć plasują się wysoko. W omawianej liście prześcignęli samych policjantów.

Co wpływa na poziom stresu w pracy?
Okazuje się, że nie tylko bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia, lecz także inne czynniki jak np. nadmiar obowiązków, presja na wynik, konflikty ze współpracownikami, brak wsparcia i szacunku przełożonego, złe warunki pracy czy… niewłaściwie lub nie w pełni określone zadania nałożone przez pracodawcę/przełożonego. Dlatego też problem – w ocenie ekspertów – może dotknąć każdego, niezależnie od wykonywanych obowiązków. Jeśli czynniki te nakładają się na siebie lub/i utrzymują się przez dłuższy czas może dojść nawet do tzw. wypalenia zawodowego – niestety coraz powszechniejszego we współczesnych „zapracowanych” czasach.

Czym jest work-life-balance?
O komfort w pracy możemy – w miarę możliwości – zadbać samodzielnie. Nadrzędny wydaje się tzw. work-life-balance. Czyli równowaga pomiędzy życiem zawodowym, a osobistym. Aby jednak stan ten okazał się osiągalny, istotne jest jednak nie tylko przejrzyste ustalenie zadań pracownika, ale również efektywne gospodarowanie czasem pracy i stosowanie odpowiedniej ilości przerw. Niemniej znaczący jest sam komfort zatrudnienia, czyli regularne urlopy, systemy i nagrody motywacyjne czy dostęp do pełnych świadczeń zdrowotnych.

Dieta i ruch
Work-life-balance to jednak nie wszystko. Jak bowiem możemy się spodziewać w walce z objawami nadmiernego stresu czyli np. zmęczeniem czy znużeniem, istotną rolę będzie ogrywała aktywność fizyczna oraz dieta. W tym drugim przypadku zwróćmy uwagę na składniki pokarmowe, które wpływają na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Zaliczymy do nich np. magnez, potas czy niacynę. Może warto rozważyć dodatkową suplementację diety. Jeśli zdecydujemy się na taki krok, pamiętajmy o jednym: preparat taki nie powinien być stosowany doraźnie, ale przez dłuższy czas (np. przez miesiąc). Dopiero wtedy sprawdzi się jego stosowanie.