Żyj zdrowo – arbuzy

Przez wiele lat arbuza traktowano jedynie jako „wodę, cukier i nic więcej”.  Tymczasem najnowsze badania wykazały, że ma on wiele właściwości odżywczych. Sprawdź, jakie korzyści zdrowotne możesz odnieść z jego jedzenia.

Arbuzy (zwane też kawonami) były uprawiane już w starożytnym Egipcie. Co ciekawe owoce te przedstawiano w egipskich hieroglifach. Umieszczano je także w grobowcach faraonów, aby mogli raczyć się nimi w życiu pozagrobowym. W X wieku, kawony trafiły do Chin, które są obecnie światowym numerem jeden, jeśli chodzi o ich produkcję. Istnieje około 200-300 odmian arbuzów, również takie, które można uprawiać w Polsce.

Wbrew obiegowej opinii, kawony są bardzo zdrowe. Zawierają m. in. likopen – silny przeciwutleniacz, który wpływa m. in. na zmniejszenie stężenia „złego” cholesterolu i wykazuje działanie przeciwnowotworowe. Arbuz ma go najwięcej spośród świeżych produktów. Likopen, który jest naturalnym barwnikiem, nadaje temu pysznemu owocowi jego czerwony kolor.

Kawony zawierają też beta-karoten. Nasz organizm przekształca go w witaminę A – ważną dla wzroku oraz pięknej skóry. Są także źródłem witaminy B6, która uczestniczy w procesach krwiotwórczych i ma znaczenie dla zdrowego układu nerwowego. Znajdują się w nich również inne witaminy z grupy B. Arbuz jest ponadto skarbnicą witaminy C. Wzmacnia ona siły obronne organizmu i chroni przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, które mogą przyspieszać starzenie.

W kawonach znajduje się też wapń, fosfor, magnez i żelazo, które pomaga w prawidłowej produkcji czerwonych krwinek i hemoglobiny, odpowiednim transporcie tlenu w organizmie oraz w zmniejszaniu uczucia zmęczenia i znużenia. Arbuz jest również bogatym źródłem potasu (zawiera go 130 mg na 100 g). Potas, zwany „pierwiastkiem życia”, pomaga m. in. w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia tętniczego krwi, reguluje gospodarkę wodną organizmu i zapobiega skurczom mięśni.

Arbuz składa się w ponad 90 % z wody. Dlatego dobrze gasi pragnienie. Mówią o nim „napój pustyni”. W Maroku przyrządza się z niego nawet szampana. Kawon jest doskonałą podstawą do różnego rodzaju (nie tylko słodkich) sałatek. Jeść można nie tylko czerwony miąższ, ale także prażone pestki. Skórka nadaje się do smażenia na konfiturę, a biała część – do przyrządzania dekoracji do tortów i innych wypieków.

A Wy jaki macie na niego przepis?

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *