kwarantanna a aktywność fizyczna

Kwarantanna i aktywność fizyczna – jak to połączyć?

Mimo upływu czasu, Polskę, jak i cały świat, nadal spowolnia pandemia koronawirusa. Jeżeli chcemy jak najszybciej wrócić do znanej nam codzienności, powinniśmy podporządkować się zaleceniom, a te dotyczą m.in. uprawiania aktywności fizycznej. Jak to zrobić, aby kwarantanna nie była przeszkodą?

Rozpoczynając ten temat, należy zwrócić uwagę na dwa terminy – kwarantanna domowa i kwarantanna/separacja społeczna. To w głównej mierze od tego, w której z nich się znajdujemy, będzie zależało na jaki sport możemy sobie pozwolić. Bo aktywność fizyczną powinniśmy uprawiać, a nawet więcej – jest to jak najbardziej wskazane. Nie od dzisiaj wiadomo, że sport to zdrowie. Ruch bowiem wzmacnia odporność (wzrasta wydolność układu krążenia i oddechowego), ale także doskonale niweluje skutki stresu, który w tej niecodziennej sytuacji na pewno nam towarzyszy. 

Ćwiczenia w domu

W obecnej sytuacji, ćwiczenia i wszelka aktywność fizyczna powinny odbywać się tylko i wyłącznie w domach. Nie oznacza to jednak, że nie mogą być efektowne. Wachlarz możliwości jest tu naprawdę pokaźny i nawet przy użyciu ciężaru własnego ciała, jesteśmy w stanie osiągnąć zadowalające rezultaty.

  • Plank

Plank, czy tzw. deska, przynosi szybkie rezultaty, ponieważ angażuje wiele partii ciała: brzuch, plecy, ramiona, nogi. Regularne wykonywanie tego ćwiczenia sprawi, że pierwsze efekty będą zauważalne już po miesiącu. Zacząć możemy od wykonywania go 2-3 razy w tygodniu, po 30 sekund. Ważne jest, aby w kolejnych tygodniach wydłużać czas o 15-20 sekund. Ćwiczenie to sprawi, że nasze ciało będzie wzmocnione, wysmuklone i wyrzeźbione.

  • Pompki

Wykonywanie pompek przyniesie oczywiście największe rezultaty w poprawie wyglądu ramion i pleców. Oprócz tego, jest to idealne ćwiczenie na wzmocnienie odcinka lędźwiowego, a także brzucha, ud i pośladków. Zacząć możemy od pompek damskich, warto też wykonywać to ćwiczenie przy lustrze, aby korygować postawę ciała, szczególnie wygięcie w odcinku lędźwiowym. Należy również pamiętać, że liczy się zarówno faza wyprostowania rąk jak i schodzenia w dół, która powinna być wykonywana powoli i starannie.

  • Ćwiczenia aerobowe

Jest to idealny wybór dla osób, które marzą o zgrabnej i szczupłej sylwetce. Ćwiczenia te dostarczają mięśniom tlen, niezbędny do spalania tkanki tłuszczowej. Oprócz tego chronią przed cukrzycą, miażdżycą, nadciśnieniem, poprawiają krążenie i uelastyczniają żyły. Przyczyniają się do poprawienia ogólnej kondycji ciała, układu oddechowego i krwionośnego oraz wzmacniają mięsień sercowy. Ćwiczenia aerobowe, które możemy wykonywać w domu, to np. zumba, taniec, czy wszelkiego rodzaju treningi objaśniane i pokazywane na filmikach instruktażowych.

  • Joga

Kwarantanna może się okazać idealnym czasem, aby spróbować nowych aktywności, jak np. joga. Wpływa ona pozytywnie na kręgosłup i całe nasze ciało. Oprócz tego relaksuje i redukuje stres poprzez aktywację układu współczulnego. Regularne wykonywanie ćwiczeń wspomaga przemianę materii i oczyszczanie organizmu z toksyn, a więc ułatwia wyrzeźbienie zgrabnej sylwetki.

Dieta przy aktywności fizycznej

Niezależnie od aktywności fizycznej, podstawą powinna być zdrowa i zbilansowana dieta. W tym szczególnym czasie wyjątkowo należy zwracać uwagę na jakość spożywanych posiłków. Zadbajmy o to, aby w codziennym jadłospisie nie zabrakło produktów bogatych w witaminy i minerały (m.in. magnez, sód, potas). Te ostatnie możemy dostarczać do organizmu także w postaci napojów izotonicznych czy suplementów diety.

Aktywność fizyczna powinna być nieodłącznym elementem życia każdego z nas, niezależnie od tego co dzieje się w około. Pamiętajmy jednak, aby była bezpieczna nie tylko dla nas, ale i dla osób, które nas otaczają.

Literatura:

  1. http://www.imid.med.pl/files/imid/Do%20pobrania/1.1.ZDROWA%20JA%20Aktywno%C5%9B%C4%87%20fizyczna%20po%20korekcie%20MZ.pdf
  2. http://www.pielegniarstwo.ump.edu.pl/uploads/2015/2/181_2_56_2015.pdf
  3. https://www.gov.pl/web/koronawirus

Ostatnia modyfikacja 5 lipca 2020

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *