Yoga dla początkujących

#zostanwdomu: Yoga dla początkujących

Joga to dla jednych sposób życia, filozofia, dla innych modny sposób na uprawianie aktywności fizycznej, znajdzie się też grupa, która będzie upatrywała w niej ukojenia fizycznego i psychicznego. Niezależnie od pobudek, warto jej spróbować i co ważniejsze – we własnym domu! Zacznijmy od tego co daje nam praktykowanie jogi. Otóż lista benefitów jest długa, oto kilka z nich:

  1. Zwiększenie wydajności układu oddechowego i krążenia – joga sprawi, że organizm będzie lepiej dotleniony, a co za tym idzie m.in. podniesie się jego odporność na choroby
  2. Wzrost siły, elastyczności stawów i mięśni – dzięki temu, utrzymanie prawidłowej postawy nie będzie trudne, a elastyczne ciało będzie mniej podatne na urazy (złamania czy skręcenia)
  3. Poprawa pracy układu pokarmowego – joga połączona z dobrą dietą, może pobudzić metabolizm, pozbędziemy się dzięki temu np. uporczywych zaparć i zbędnych kilogramów
  4. Zmniejszenie stresu, poprawa koncentracji i skupienia się – wykonując najpierw proste, a w miarę upływu czasu coraz trudniejsze asany, sami niejako odciągamy się od trosk i problemów codzienności, skoncentorowanie na ich poprawnym wykonaniu nie pozwala myśleć o niczym innym

Jak rozpocząć uprawianie jogi w domu? Przede wszystkim należy zadbać o swoje bezpieczeństwo i zacząć od najprostszych ćwiczeń. Musimy pamiętać, że podejmując się każdej aktywności fizycznej, możemy narazić siebie na kontuzje, dlatego tak ważne jest jej stopniowanie. Odosobnienie i zacisze własnych czterech ścian może okazać się idealne, nie będziemy porównywać siebie do innych, każda pozycja (asana) będzie wykonywana w takim zakresie ruchu i takim tempie, który nie sprawi nam bólu

Co będziemy potrzebowali? Okazuje się, że niewiele. Potrzebne nam będzie miejsce, które nie będzie ograniczało ruchów. Dobrze, aby było ciche, by możliwe było skupienie na ćwiczeniu i oddychaniu (bardzo ważny element) oraz wygodny strój. To tyle. Dzięki zdobyczom XXI wieku za pomocą wyszukiwarki w komputerze znajdziemy wiele bezpłatnych filmów instruktażowych, które krok po kroku przybliżą nas do świata jogi. 

To o czym nie możemy zapomnieć to także odpowiednie nawodnienie organizmu. Nie możemy dopuścić do utraty wraz z potem niezbędnych mikro i makroelementów. Zaburzenie tej równowagi spowoduje osłabienie pracy mięśni, a nawet ich bolesne skurcze. Dlatego zawsze warto mieć przy sobie butelkę wody lub płynu izotonicznego, który skutecznie uzupełni braki pierwiastków (sodu, magnezu, potasu).

LITERATURA:

  1. http://jogafusion.pl/ebook/Cwiczenia%20jogi%20w%20domu%20-%20Ania%20Brzegowa.pdf
  2. https://www.researchgate.net/publication/308606791_Motywacja_i_wplyw_uprawiania_jogi_na_stan_zdrowia_-_badanie_wlasne_Motivation_and_influence_practicing_yoga_on_health_-own_study
  3. https://www.researchgate.net/publication/230793108_Joga_jako_odpowiednia_dla_kazdego_forma_cwiczen_ruchowych

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *