Czas na grilla

Przyjęcia w ogrodzie to kwintesencja lata. Królują na nich potrawy z grilla. Soczysta karkówka, miodowe skrzydełka, pikantne szaszłyki – takie smakołyki budzą w sezonie wiele emocji. Jak przygotowywać grillowe dania tak, aby były zarówno smaczne, jak i zdrowe?

Przygotowywanie dań z rusztu jest łatwe i przyjemne, nie wymaga od nas wielkich umiejętności kulinarnych. Wystarczy poznać kilka podstawowych zasad właściwego ich przyrządzania, aby móc zachować zarówno wyśmienity smak, jak i wartości odżywcze potraw. Dzięki temu będziemy cieszyć się zdrowiem i doskonałą sylwetką.

Do grillowania należy stosować specjalnie do tego przeznaczony węgiel drzewny bądź brykiet węgla drzewnego. Nie warto eksperymentować z papierem, kartonami czy malowanym drewnem, gdyż podczas palenia mogą uwalniać się z nich szkodliwe dla zdrowia związki. Do rozpalania natomiast wykorzystujmy jedynie właściwą rozpałkę grillową. Pod żadnym pozorem nie wolną używać do tego benzyny. Stosując się do tych zasad, mamy pewność, że przygotowywane potrawy nie będą zawierać niebezpiecznych substancji.

Grillując mięso, wytapia się z niego tłuszcz. Dzięki temu potrawy z rusztu są znacznie mniej kaloryczne niż smażone w sposób tradycyjny. Do ich przygotowywania nie musimy używać dodatkowej porcji oleju, smalcu czy masła. Zastosowanie specjalnych aluminiowych tacek sprawi, że tłuszcz nie będzie skapywać na rozżarzone węgle. Unikniemy wówczas wytworzenia się szkodliwych substancji. Bezpośrednio można jedynie piec potrawy, które nie wymagają długiej obróbki cieplnej, np.warzywa. Pieczone na grillu mięsiwa zawierają dużo wolnych rodników, dlatego warto spożywać je z zieleniną – owocowymi lub warzywnymi sałatkami, których składniki są bogate w przeciwutleniacze.

Do grillowania używamy zazwyczaj gotowych produktów z supermarketu, które są często słabej jakości. Spożywamy je w dużej ilości, co może przyczyniać się do nadwagi, a te dodatkowe kilogramy obciążają pracę serca. Stałym towarzyszem tłustego mięsa powinny być zatem owoce i warzywa – cenne źródło witamin i mikroelementów, np. potasu, który ma zbawienne właściwości właśnie dla naszego serca, regulując m.in. ciśnienie tętnicze krwi. Bogate zasoby potasu znajdziemy w: pomidorach, brokułach, burakach, kalafiorze, marchwi, grejpfrutach, gruszkach, melonach, pomarańczach czy porzeczkach. Serce mamy tylko jedno, więc należy dbać o jego kondycję w każdej chwili – przy grillowaniu również.

Przed pochłonięciem nadmiernej ilości zbędnych kalorii i przesadnym uczuciem sytości uchronić nas mogą sałatki, bogate w witaminy i sole mineralne, które powinny pojawić się na stole obok grillowanego mięsa. Dzięki nim przyjęcie w ogrodzie możemy przekuć w zdrową formę biesiadowania.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *