Żyj zdrowo – topinambur

Przysmak Indian, egzotyczna roślina, należąca do rodziny astrowatych, podobna do słonecznika to prawdziwy specjał kulinarny, który z lubością wykorzystują również polscy mistrzowie sztuki kulinarnej. Topinambur w odpowiedniej oprawie zachwyci nawet najbardziej wyrafinowane gusta smakowe. Jadalne, podziemne bulwy, przypominające imbir, zawierają ponadto mnóstwo cennych dla zdrowia składników, w tym potasu.

Topinambur to zapomniany przysmak, który wraca dziś do łask w sztuce kulinarnej, a jeszcze w wieku XVII gościł na polskich stołach znacznie częściej niż popularny współcześnie ziemniak. Wykorzystując jego słodki, orzechowy posmak, można wykreować wiele ciekawych dań. Oprócz walorów smakowych, kryje się w nim bogactwo cennych dla zdrowia witamin i soli mineralnych.

Topinambur pojawił się na europejskich ziemiach za sprawą odkrywców Ameryki, a jako pierwszy skosztował go sam Krzysztof Kolumb. Roślina, zaliczana do pastewnych, była uprawiana pierwotnie przez Indian. Dla tego ludu stanowiła zarówno sycące pożywienie, jak i lekarstwo. Z jadalnej podłużnej bulwy o nieregularnych kształtach wyrasta sporych rozmiarów łodyga, bujnie przystrojona liśćmi oraz ciemnożółtymi kwiatami, przypominającymi popularny w Polsce słonecznik. Topinambur kwitnie jesienią i szybko się rozrasta ze względu na małe wymagania glebowe oraz klimatyczne. Kwiatostany od dawna cenione były za walory ozdobne. Zielone elementy w postaci kiszonki z powodzeniem mogą być wykorzystywane jako karma dla zwierząt.

Możliwości wykorzystania topinamburu w celach kulinarnych są ogromne. Dziś pojawia się na kartach najlepszych restauracji. Na surowo doskonale sprawdzi się jako składnik sałatek, zwłaszcza w połączeniu z jabłkiem, orzechami i miodem. Plasterek wkrojony do herbaty wzbogaci jej walory smakowe lepiej niż cytryna. Delektować się nim można również w postaci puree z dodatkiem masła i śmietany, które doskonale uzupełni dania mięsne. Pieczony z ziołami i doprawiony słodką śmietaną będzie stanowił wyśmienitą przekąskę. Można przyrządzić z niego również pyszną zupę. Inspirujących pomysłów warto szukać w starych, kultowych książkach kulinarnych. Topinambur to powrót do zdrowych korzeni.

Topinambur może się poszczycić sporym spektrum działań leczniczych. Podnosi odporność organizmu, pomaga w oczyszczaniu ciała z toksyn, obniża zły cholesterol. Ułatwia przemianę materii oraz odbudowuje mikroflorę jelit. To doskonały pomocnik w profilaktyce cukrzycy, chorób serca i naczyń krwionośnych, reumatyzmu czy nowotworów. Dzięki pokaźnym pokładom krzemionki wzmacnia włosy, paznokcie oraz ogólną kondycję skóry. Topinambur jest bogaty w niezwykle cenne witaminy i sole mineralne, w tym przede wszystkim potas. Dzięki temu życiodajnemu pierwiastkowi roślina wykazuje właściwości obniżające ciśnienie, zwalczające stany przewlekłego zmęczenia, wspomaga pamięć i koncentrację. Potas odpowiada również za utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej, która jest podstawą prawidłowego funkcjonowania człowieka. Warto uzupełniać niedobory tego makroelementu, gdyż bardzo łatwo ulatuje z naszego ustroju wraz z potem i moczem.

Topinambur można przygotowywać na wiele sposobów. Dzięki wykorzystaniu smacznych bulw na naszych talerzach będą królować posiłki bogate w cenne witaminy oraz mikro- i makroelementy. Warto postawić na zapomniane przysmaki i na nowo wydobyć ich zachwycający smak pełen zdrowia i witalności.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *