Czym jest dieta DASH?

Czym jest dieta DASH?

W ciągu dnia nasze ciśnienie krwi podnosi się i opada, co jest zjawiskiem naturalnym. Natomiast kiedy jest podwyższone przez cały czas mówimy wtedy o nadciśnieniu. Wysokie ciśnienie nie jest dobre dla naszego organizmu, ponieważ zmusza nasze serce do cięższej pracy. Ponadto krew przepływająca z dużo większą siłą jest w stanie uszkodzić naczynia krwionośne i narządy takie jak mózg, serce, nerki, oczy. Nadciśnienie najczęściej nie daje nam sygnałów ostrzegawczych, natomiast jeżeli się pojawi będzie nam towarzyszyć przez całe życie. Nieleczone i niekontrolowane może prowadzić do rozwoju chorób sercowo-naczyniowych, niewydolności nerek, udaru mózgu, utraty wzroku, a w skrajnych przypadkach do śmierci.

Na nadciśnienie
Dieta DASH została opracowana na podstawie badań przeprowadzonych przez naukowców wspieranych przez Narodowy Instytut Chorób Serca, Płuc i Układu Krwiotwórczego w Stanach Zjednoczonych. Skrót DASH możemy rozwinąć jako Dietary Approaches to Stop Hypertension, który w tłumaczeniu oznacza metodę żywieniową chroniącą przed nadciśnieniem. Założeniem badania była ocena wpływu składników pokarmowych na ciśnienie tętnicze krwi. Osoby biorące udział w badaniu miały rozpoznane nadciśnienie lub były obarczone ryzykiem jego rozwoju, ale żadna z nich nie stosowała wcześniejszego leczenia farmakologicznego. Pacjentów podzielono na 3 grupy, jedna stosowała dietę typowo amerykańską, druga podobnie przy czym wzbogacono ją o warzywa i owoce, trzecia natomiast dietę DASH opartą na warzywach, owocach, rybach, drobiu, pełnoziarnistych produktach, chudym nabiale i orzechach, a więc bogatą w potas, magnez, wapń, błonnik i białko. Każda z grup spożywała podobną ilość sodu i ograniczyła picie alkoholu. Efekt obniżenia ciśnienia zaobserwowano u grupy DASH i grupy spożywającej więcej warzyw i owoców. Jednak w pierwszym przypadku otrzymano najlepsze wyniki. Poza tym spadek ciśnienia nastąpił już po 2 tygodniach od rozpoczęcia badania.

Dowody naukowe
Kolejne badanie DASH-Sodium opierało się na diecie DASH i jednoczesnym zmniejszeniu spożycia sodu. Największe obniżenie ciśnienia skurczowego i rozkurczowego krwi nastąpiło u badanych stosujących dietę DASH i spożywających mało soli. Stąd dieta ta cieszy się tak dużym uznaniem wśród specjalistów. Najważniejsze aby pamiętać, że dieta DASH nie jest dietą odchudzającą. Według założeń ma ona dostarczać 2000 kcal dziennie, a wynikające z niej zalecenia i przeciwwskazania mają na celu obniżenie ciśnienia tętniczego. Podstawą jest zmniejszenie ilości sodu w diecie. W związku z czym należy ograniczyć ilość spożywanej soli do połowy płaskiej łyżeczki dziennie. Opiera się ona na naturalnych produktach, ponieważ żywność wysoko przetworzona, którą należy wykluczyć, zawiera dużo soli. Dieta DASH promuje spożywanie warzyw i owoców, które zawierają mało sodu.

Potas zamiast sodu
Jednocześnie podkreśla rolę obecnego w nich potasu jako czynnika korzystnie wpływającego na proces normalizacji ciśnienia krwi. Obecność potasu w diecie ma ogromne znaczenie, ponieważ jak pokazują badania zmniejsza on ryzyko rozwoju nadciśnienia tętniczego krwi m.in. powodując wydalanie sodu z organizmu a wraz z nim wody. Prawidłowe działanie obu pierwiastków w organizmie jest możliwe, kiedy mamy zachowaną pomiędzy nimi równowagę. Współczesna dieta obfituje w sód, natomiast mało jest w niej potasu. Stąd tak dobre wyniki osiągają pacjenci stosujący dietę DASH, która dostarcza naszemu organizmowi niezbędnego potasu. Ponadto dieta DASH obejmuje pełnoziarniste produkty, niskotłuszczowy nabiał, orzechy i nasiona, chudy drób i ryby, tłuszcze roślinne. Istotne jest aby zredukować, a jeżeli to możliwe wyeliminować czerwone mięso, tłuszcze zwierzęce, białe pieczywo, słodycze i słodkie napoje oraz alkohol.

Zdrowa dieta, zdrowe serce
Głównym założeniem diety jest zmniejszenie ciśnienia tętniczego, które wiele osób może uchronić przed koniecznością farmakoterapii. Natomiast w przypadku osób przyjmujących leki pomaga w uzyskaniu lepszego efektu hipotensyjnego i łatwiejszej kontroli nadciśnienia. Dieta DASH jest tak skomponowana aby zapobiegać wahaniom poziomu cukru we krwi, a tym samym napadom niekontrolowanego głodu, przez co zmniejsza ryzyko rozwoju otyłości i cukrzycy Ponadto pomaga obniżyć poziom cholesterolu LDL i trójglicerydów co razem ze zmniejszonym ciśnieniem zmniejsza ryzyko rozwoju miażdżycy, a w konsekwencji chorób w układzie sercowo-naczyniowym. Poza tym dieta DASH to bogactwo różnorodnych składników z których bez problemu przygotujemy smaczne, szybkie i urozmaicone posiłki.