odwodnienie

Jak odwodnienie wpływa na naszą odporność

Szacuje się, że organizm człowieka może przetrwać bez wody od 4 do 7 dni. Nie oznacza to jednak, aby świadomie lub nieświadome (zdarza się to szczególnie u osób starszych) doprowadzać do odwodnienia. Nawet niewielka utrata wody z organizmu wiążę się z negatywnymi konsekwencjami . Przyczynia się do zmęczenia i nadmiernej senności, osłabia koncentrację, powoduje suchość błon śluzowych i skóry. Jest również jedną z ważniejszych przyczyn problemów kardiologicznych. Odwodnienie jest też powiązane ze zwiększoną podatnością na infekcje. I tym właśnie zajmiemy się w dzisiejszym artykule.

Odwodnienie a odporność

Zwiększona podatność na infekcje bakteryjne, wirusowe i grzybicze w przebiegu odwodnienia jest nieodłącznie związana z aktywnością naszego układu odpornościowego. Należy pamiętać, że nasz organizm w 60 proc. składa się z wody. To woda jest również głównym składnikiem nie tylko krwi, ale także limfy (zwanej również chłonką), której jednym z głównym zadań jest transport białek i komórek istotnych z punktu widzenia właściwej odpowiedzi układu immunologicznego na patogeny.

Woda jako składnik limfy transportującej białe krwinki

Wśród komórek transportowanych przez limfę nadrzędną rolę odgrywają białe krwinki, czyli limfocyty. Z powodzeniem można je określić jako siły zbrojne naszego organizmu. Te kuliste elementy dzielą się na 2 zasadnicze klasy: limfocyty T i limfocyty B. Pierwsze z nich odpowiedzialne są m. in. za niszczenie komórek nowotworowych i zakaźnych (np. bakterii, grzybów, pierwotniaków) oraz aktywację innych istotnych elementów układu odpornościowego. Z kolei limfocyty B rozpoznają antygeny, a następnie wytwarzają odpowiednie przeciwciała.

Odwodnienie i infekcje – błędne koło

O tym, że odwodnienie organizmu może prowadzić do infekcji, już wiemy. Należy jednak pamiętać, że w tym kontekście może dojść do powstania błędnego koła. Infekcje, szczególnie te przebiegające z gorączką lub stanem podgorączkowym, mogą to odwodnienie jeszcze bardziej nasilać. Niezwykle istotne w takim stanie jest więc jak najszybsze zapewnienie organizmowi odpowiedniej ilości wody oraz kluczowych składników mineralnych (np. magnezu).

Profilaktyka infekcji

Okazuje się, że dbałość o właściwe nawodnienie organizmu (oczywiście oprócz innych znanych nam metod jak np. mycia rąk, unikaniu kontaktu z osobami kaszlącymi lub kichającymi) także doskonale wpisuje się w profilaktykę infekcji. Należy jednak pamiętać, aby dostarczanie płynów naszemu organizmowi przebiegało systematycznie, a nie „na raz”. Biorąc pod uwagę tę drugą metodę, z pewnością nie uzyskamy pożądanego efektu.

Dowiedz się więcej: https://katelin.pl/dlaczego-prawidlowe-cisnienie-krwi-jest-wazne/

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *