Jak wysiłek fizyczny wpływa na układ krążenia?

Wysiłek fizyczny już od pierwszych minut treningu powoduje wzrost ciśnienia i zwiększa intensywność przepływu krwi przez mięśnie szkieletowe, serce i skórę. Jest to spowodowane zwiększonym zapotrzebowaniem na tlen i glukozę przez pracujące intensywnie narządy i konieczność uwolnienia nadmiaru ciepła do otoczenia (stąd zwiększone ukrwienie skóry). Zmienia się również ciśnienie skurczowe i rozkurczowe. Wartość ciśnienia skurczowego zazwyczaj rośnie wraz ze wzrostem intensywności i długości treningu, ciśnienie rozkurczowe nie zawsze ulega zmianie – jest to uzależnione od rodzaju wykonywanego treningu i zmienności osobniczej.

W jaki sposób wysiłek fizyczny wpływa na serce i tętno?

W trakcie treningu tętno stopniowo przyspiesza – aż do osiągnięcia wartości maksymalnej i stanu równowagi po kilku minutach wysiłku. Dzieje się tak w przypadku treningu dynamicznego, którego intensywność ulega szybkim zmianom. Do najpopularniejszego przykładu takiego treningu należą bieg i pływanie. Częste treningi prowadzą nie tylko do lepszego wytrenowania mięśni szkieletowych. Serce również staje się silniejsze za sprawą wysiłku. Komory mięśnia sercowego zwiększają swoją objętość – powoduje to spadek ciśnienia (w przeciwieństwie do serc osób świeżo zaczynających treningi). Serce osób trenujących pracuje bardziej intensywnie, a poprzez zwiększenie ekonomiczności skurczów zmniejsza się jego zmęczenie. 

Powszechnie występująca opinia, że w diecie sportowej należy zawrzeć znaczne ilości białka, stanowi jedynie mało merytoryczne uogólnienie. Białko w diecie sportowca

Pracujące mięśnie mają zwiększone zapotrzebowanie na tlen i substancje odżywcze, do których należą glukoza (niezbędna do wytwarzania energii w trakcie oddychania komórkowego, która jest wykorzystywana na skurcze i metabolizm) i białka (niezbędne do wzrostu tkanki mięśniowej). Narządy te wydzielają czynniki, które są informacja dla organizmu o konieczności zwiększenia ilości dostarczanych do nich czynników odżywczych. Jest to możliwe dzięki zwiększeniu gęstości sieci naczyń krwionośnych oplatających tkankę. 

Aktywność fizyczna jest obecnie uważana za najważniejszy czynnik prewencyjny w przypadku chorób serca i układu naczyniowego. Prócz zmniejszenia ciśnienia dochodzi również do poprawienia lipidogramu (ilości i rodzajów krążących we krwi lipidów). Zapobiega to powstawaniu zmian miażdżycowych, które stanowią jeden z kluczowych czynników ryzyka zawałów i udarów. 

Korzystny wpływ wysiłku fizycznego na zdrowie człowieka

Dokładny rodzaj prowadzonego treningu, zmienność indywidualna i dieta mają wpływ na reakcję organizmu na wysiłek. Od czynników tych zależą też zmiany jakie mają miejsce w organizmie w przypadku wysiłku krótkotrwałego i nagłego, takiego jak bieg do tramwaju czy wnoszenie mebli na czwarte piętro. Do ogólnoustrojowych zmian dochodzi przede wszystkim w przypadku treningu wytrzymałościowego, który przede wszystkim prowadzi do poprawienia sprawności układu krwionośnego. Biorąc pod uwagę rosnącą częstotliwość występowania schorzeń sercowo-naczyniowych w społeczeństwie, które wynika głównie z niewłaściwej diety, sport stanowi kluczowy czynnik zmniejszający to ryzyko. Nigdy nie jest za późno na rozpoczęcie dobrze zaplanowanych treningów, a pozytywny wpływ wysiłku fizycznego zauważa się nawet u osób starszych. 

Bibliografia:
Nayor M, Vasan RS. Preventing heart failure: the role of physical activity. Curr Opin Cardiol. 2015;30(5):543-550.
Nystoriak MA, Bhatnagar A. Cardiovascular Effects and Benefits of Exercise. Front Cardiovasc Med. 2018;5:135.

rozgrzewka przed treningiem

Rozgrzewka – dlaczego jest ważna?

Rozgrzewka to ten element treningu, który często traktowany jest po macoszemu. Zapominamy o niej, świadomie ignorujemy i od razu rzucamy się w wir ćwiczeń. Ale czy słusznie? Co daje ...
Czytaj Dalej

Na czym polega praca lekarza sportowego?

Medycyna sportowa stanowi w miarę nową gałąź medycyny o znaczeniu interdyscyplinarnym. Rozwój społeczeństwa zachodniego skutkujący pogarszającą się dietą i niedoborami ruchu zaczął sprawiać, że edukacja zaznaczająca konieczność uprawiania ...
Czytaj Dalej

Ostatnia modyfikacja 21 października 2020

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *