Jak zapobiec odwodnieniu u osoby w podeszłym wieku?

Jak zapobiec odwodnieniu u osoby w podeszłym wieku?

Osoby starsze to grupa szczególnie narażona na odwodnienie.
Dzieję się tak za sprawą kilku czynników. Po pierwsze, wraz z upływem lat zmniejsza się całkowita ilość wody w organizmie człowieka – jej ubytek wynosi nawet 6 litrów w okresie od 20. do 80 roku życia. Co więcej, wykazano, że osoby w podeszłym wieku znacznie rzadziej niż inne grupy wiekowe odczuwają pragnienie, co od razu przekłada się chociażby na ilość spożywanych płynów w ciągu doby. Często powtarzane spostrzeżenie, że starsi mniej piją jest więc całkowicie zgodne ze stanem faktycznym. W wyniku fizjologicznego starzenia się organizmu nerki posiadają z kolei znacznie mniejszą zdolność do zagęszczania moczu. Dlatego uważa się, że jeśli w tym wieku pojawi się pragnienie, może być ono symptomem wczesnego odwodnienia.


Leki moczopędne

Należy także pamiętać, że osoby starsze nierzadko chorują przewlekle. Często są to schorzenia sercowo-naczyniowe wymagające stałego stosowania leków moczopędnych, które… również przyczyniają się do znacznej utraty wody oraz – co równie istotne - ważnych elektrolitów (np. magnezu, potasu, sodu). To one bowiem m. in. pomagają utrzymać ciśnienie krwi na właściwym poziomie (potas) czy pomagają w utrzymywaniu właściwego funkcjonowania układu nerwowego (magnez). Nasilenie tych niekorzystnych efektów uwarunkowane jest przede wszystkim dawką preparatu moczopędnego oraz czasem jego stosowania. Oczywiście, im taka terapia trwa dłużej, tym ryzyko niekorzystnego odwodnienia jest większe.

Jak ochronić pacjenta w podeszłym wieku przed odwodnieniem?

Nie będzie niespodzianką, jeśli napiszemy, że podstawą w tym obszarze jest… woda. Należy pamiętać, że minimum płynów dziennie: Dla mężczyzn to 2,5 litra wody, czyli 10 szklanek dziennie Dla kobiet to 2 litry wody, czyli 8 szklanek dziennie

Weźmy przy tym pod uwagę, że duże ilości wody zawarte są także w niektórych pokarmach jak np. w świeżych warzywach i owocach czy produktach mlecznych. Nie powinno ich więc zabraknąć w jadłospisie seniora.
5 prostych zasad

Wbrew pozorom zapewnienie organizmowi 2–2,5 litra płynów dziennie jest zadaniem prostym. Wystarczy uwzględnić 5 zasad.

-Należy pić przez cały dzień, najlepiej małymi łykami, nawet jeśli nie czuje się pragnienia
-Należy pić 1-2 szklanki wody po przebudzeniu.
-Należy trzymać napełnioną szklankę z wodą w zasięgu ręki i oka
-Należy zwiększyć spożycie wody podczas wysiłku fizycznego, nawet jeśli uważamy, że jest on niewielki np. podczas spaceru z wnukami, prac ogrodniczych.
-Należy spożywać warzywa i owoce – są one przecież doskonałym i dostępnym źródłem wody.