Mięśnie – narząd niedoceniany

Mięśnie stanowią nawet 40% masy ciała przeciętnego człowieka (czyli około 35kg), w porównaniu do nich męska wątroba waży 1,5 kg, a mózg 1,3 kg. Jednak o dwóch pozostałych narządach każdy jest w stanie powiedzieć dosyć dużo. Dlaczego więc mięśnie są tak niedoceniane? Funkcją wyróżniającą je na tle innych narządów jest wyspecjalizowanie do skurczu. Prócz mięśni wchodzących w skład systemu jelita, przełyku lub oskrzeli mamy również układ mięśni szkieletowych – to właśnie one umożliwiają skoordynowany ruch ciała. Ale to nie wszystko.

W dobie powszechności środków transportu bieganie na duże odległości przestało być niezbędne do przeżycia, jednak mięśnie szkieletowe wciąż stanowią istotne narządy współczesnego człowieka. Prócz ruchu umożliwiają one utrzymanie poprawnej postawy ciała, zapobiegają przeciążeniom szkieletu, powstawaniu zmian zwyrodnieniowych kręgosłupa, a co za tym idzie – uszkodzeniu rdzenia kręgowego przez przemieszczające się dyski. Dlatego istotne jest dbanie o nie, nie tylko w przypadku sportowców.

Mięsień nie jest narządem samowystarczalnym. Do funkcjonowania potrzebuje wielu składników dostarczanych wraz z dietą lub produkowanych przez inne układu organizmu. Prócz oczywistej wody i białek mięśnie zużywają znaczne ilości cukru (w postaci glukozy) i soli mineralnych. Do najważniejszych należy magnez, który nie tylko umożliwia skurcz komórek mięśniowych, ale także jest niezbędny w ich podstawowym metabolizmie. Niedobory magnezu stanowią jeden z najczęściej spotykanych niedoborów wynikających z diety typu zachodniego, będącej piętą Achillesową współczesnej cywilizacji.

Jednak temat mięśni to nie tylko skurcze jelit, biegi przełajowe i wyścigi kolarskie. Najważniejszym mięśniem jest serce, a niedobory magnezu stanowią jeden z czynników ryzyka zawałów i nabytych zaburzeń rytmu serca. Dbając więc o swoje mięśnie szkieletowe dbamy także o serce – nasz najbardziej znaczący mięsień. Jego skurcze są najważniejszym dla życia „sportem”, który wykonuje każdy z nas.

Źródła:
DiNicolantonio JJ, Liu J, O’Keefe JH. Magnesium for the prevention and treatment of cardiovascular disease. Open Heart.
Wang R, Chen C, Liu W, i in. The effect of magnesium supplementation on muscle fitness: a meta-analysis and systematic review. Magnesium Research.

Ostatnia modyfikacja

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *