Żyj zdrowo – banany

Banany były prawdopodobnie pierwszym uprawianym owocem. Najwcześniejszy zapisek na ich temat pochodzi z VI wieku p.n.e. Obecnie na świecie spożywa się ponad 100 miliardów tych owoców rocznie, co czyni je czwartym co do popularności produktem rolnym. Cenimy je za wspaniały smak i bogactwo składników odżywczych.

Niezależnie czy surowe czy przetworzone, w roli głównej czy jako dodatek. W każdej postaci są ucztą dla podniebienia. Znajdują także zastosowanie poza kuchnią – od wybielania zębów poprzez łagodzenie objawów ukąszeń do polerowania srebra. Nic dziwnego, że banany to jedne z najpopularniejszych owoców na świecie.

Najwięcej bananów – bo powyżej 200 kg rocznie – zjada statystyczny mieszkaniec Ugandy. Średnia europejska wynosi ponad 10 kg, a Polak spożywa około 5 kg tych tropikalnych owoców w roku. Jak donosi „Portal Spożywczy”, dostawcy bananów widzą potencjał rozwoju naszego rynku. Szansy na większą sprzedaż upatrują m. in. w coraz większej dbałości Polaków o zdrowe odżywianie.

A właściwości zdrowotnych banany mają niemało. Już dwa zapewniają wystarczającą ilość energii do 90-minutowego treningu. To dlatego są najważniejszymi owocami w diecie wielu osób aktywnych i sportowców. Któż nie pamięta bułki z bananem Adama Małysza?

Ale banany to nie tylko zastrzyk energetyczny, ale również pomoc w przezwyciężaniu wielu dolegliwości. Są przede wszystkim skarbnicą potasu. W 100 g świeżego banana znajduje się go 395 mg, a w suszonym – trzy razy więcej. Przypomnijmy, że pierwiastek ten wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu krążenia, nerwowego i mięśniowego.

Ponadto „owoce mędrców” – bo tak można przetłumaczyć ich łacińską nazwę – są źródłem tryptofanu, który pozytywnie wpływa na nastrój i zapobiega kłopotom z zasypianiem. Banany mogą być także wartościowym składnikiem diety osób cierpiących na anemię, ponieważ zawierają sporo żelaza. Pierwiastek ten pomaga m. in. w prawidłowej produkcji czerwonych krwinek i zmniejsza uczucie zmęczenia i znużenia.

Zawartość żelaza, potasu i witamin z grupy B czyni je także godnym polecenia w dolegliwościach związanych z menstruacją. Mogą być również pomocne w łagodzeniu objawów odstawienia nikotyny. Ponadto banany zawierają witaminę C, kwas foliowy i pektyny, które łagodzą objawy biegunki. Dzięki zawartości magnezu, jedzenie bananów służy poprawie pamięci i koncentracji, czyli jak mówi polskie powiedzenie: „jedz banany, będziesz cwany”.

Pomimo wymienionych zalet, banany nie są dla każdego. Należą do owoców wysokokalorycznych (100 g ma 95 kalorii). Nie powinny gościć w diecie diabetyków i osób chorujących na dnę moczanową.

A Wy często je jadacie?

 

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *