Choroby cywilizacyjne – otyłość

Brak aktywności fizycznej i wysokokaloryczna dieta prowadzi nieuchronnie do zwiększenia masy ciała ponad normę, czyli otyłości. Nadwaga stała się zmorą współczesności, gdyż dotyczy coraz większego grona ludzi. Chociaż nadal funkcjonuje przysłowie „kochanego ciała nigdy nie za dużo”, to dodatkowe kilogramy mogą przynieść więcej szkody niż zysku, np. zwiększyć ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia. Czas postawić na zdrowy styl życia!

Nadwaga może być wynikiem wielu różnych czynników: od siedzącego trybu życia, przez zły dobór i nadmierną ilość spożywanych produktów spożywczych, aż po uwarunkowania genetyczne. Dziś w sklepach mamy do wyboru obfitość przeróżnych artykułów żywieniowych. Świat przyśpieszył a wraz z nim tempo życia człowieka. Rzucając się w wir pracy, coraz częściej sięgamy po gotowe dania, które można przyrządzić w mikrofalówce w zaledwie 5 minut. Zamiast przygotowywania pełnowartościowych posiłków w domu, rozkoszujemy się wysokokalorycznym jedzeniem typu fast-food bądź szykujemy coś na szybko, wykorzystując do tego przetworzone półprodukty. Czas jest przecież na wagę złota. Czy kultywując złe nawyki żywieniowe warto narażać się na utratę zdrowia? Puste kalorie w słodkim smakołyku to przecież nie to samo, co chociażby pełen witamin i soli mineralnych owoc – a równie dobrze sprawdzi się jako przekąska. Zrównoważona dieta, uwzględniająca cenne porcje tzw. zieleniny, okraszona pokaźną dawką ruchu jest prawdziwą kwintesencją zdrowia.

Tłuszcz może osadzać się albo w okolicach brzucha – częściej występuje to u mężczyzn, albo pośladków i ud – charakterystyczne dla kobiet. Niekontrolowany wzrost wagi nieuchronnie prowadzi do zwyrodnienia stawów, kręgosłupa, udaru mózgu, choroby niedokrwiennej serca oraz wielu innych przewlekłych dolegliwości. Drastycznie wrasta również niebezpieczeństwo zachorowania na cukrzycę – aż 90% wszystkich przypadków to osoby otyłe. Ponadto przyrost masy ciała już o 20% ośmiokrotnie potęguje ryzyko wystąpienia nadciśnienia tętniczego. Otyłość wpływa ponadto ujemnie na jakość życia. Aby tego uniknąć, należy przestawić się na zdrowy styl życia, który przejawia się w dbałości o jakość spożywanych posiłków oraz regularnej aktywności fizycznej.

Podstawą racjonalnego odżywiania są przede wszystkim prawidłowe nawyki żywieniowe. Należy jeść powoli, co najmniej 4-5 posiłków dziennie w małych porcjach. Warto wybierać ciemne pieczywo, chude mięso lub drób oraz uzupełniać dietę garścią warzyw i owoców. Złym pomysłem jest natomiast najadanie się na noc, gdyż w trakcie snu metabolizm człowieka zwalnia. Żadna dieta-cud nie przyniesie długotrwałych efektów chociażby ze względu na występowanie efektu jo-jo. Radykalne ograniczenie ilości spożywanych kalorii może doprowadzić ponadto do niedoborów elementarnych składników odżywczych, takich jak witaminy i minerały. Szczególnie ważne jest dostarczanie organizmowi potasu, który jako jeden z najważniejszych elektrolitów, odpowiada za prawidłową pracę mięśni, regulację wodną organizmu, utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej oraz prawidłowego ciśnienia krwi. Jeśli nie uda nam się wraz dietą zaopatrzyć nasz organizm w ten drogocenny pierwiastek, warto rozważyć suplementację. Dzienne zapotrzebowanie człowieka na potas to ok. 3,5 g według WHO.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *