Aktywność fizyczna seniorów – jak dbać o zdrowie w podeszłym wieku

Nikt nie ulepi lepszych pierogów niż babcia i nikt, tak jak dziadek nie opowie bajki na dobranoc. Pamiętamy o tym, szczególnie w styczniu, kiedy obchodzimy Dzień Babci i Dziadka. To o czym nie możemy także zapomnieć to fakt, że dziadkowie to nie pełnoetatowe nianie czy pomoce domowe i muszą mieć czas dla samych siebie. Najlepiej, aby wolne chwile wypełnili aktywnością fizyczną, tak, aby jak najdłużej cieszyli się sprawnością i dobrym zdrowiem. Apel odnosi się także do Was, czytelnicy-seniorzy! Dbajcie o siebie, sport to także endorfiny, czyli radość!

Jakie aktywności zalecane są dla seniorów? Oczywiście wiele zależy od indywidualnych preferencji i kondycji fizycznej. Jeżeli osoba starsza dopiero zaczyna swoją przygodę ze sportem, powinna skonsultować ten pomysł ze swoim lekarzem, tak aby wybrać dyscyplinę odpowiednią dla siebie. Najbardziej popularne wśród osób dojrzałych są:

Nordic walking

Czyli marsz z kijkami podobnymi do tych narciarskich. Aktywność angażuje więcej grup mięśniowych niż zwykły marsz, a stawy (biodrowe, kolanowe, skokowe), dzięki wsparciu na kijkach są odciążone. Dodatkowo wymaga wyjścia na świeże powietrze, co wspomaga odporność organizmu.

Pływanie/gimnastyka w wodzie

Dominująca zaleta tej grupy sportów to…wyporność wody. Dzięki temu ciała wydają się lżejsze, unoszą się w wodzie, a co za tym idzie, odciążony zostaje kręgosłup i stawy. Ponadto angażowane i wzmacniane są duże grupy mięśni.

Joga jest delikatną formą ruchu zalecaną dla osób starszych

Istnieją różne rodzaje jogi, osobom w kwiecie wieku zalecane są zajęcia, na których instruktorzy będą zwracali szczególną uwagę na delikatne rozciąganie mięśni. To co dodatkowo uzyskamy w uczestniczeniu w zajęciach to kontrola i świadomość oddechu. Joga to doskonały sposób na odprężenie i oczyszczenie „głowy”.

Taniec jako idealna aktywność fizyczna dla seniorów

To doskonała gimnastyka całego ciała! A wartością dodaną będzie z całą pewnością kontakt z drugim człowiekiem. Ponadto pląsanie w rytmach ulubionych przebojów na pewno korzystnie wpłynie na nastrój i na nowo rozbudzi apetyt na życie.

Propozycje aktywności można mnożyć i mnożyć. To co najważniejsze to wyjście z domu i podjęcie działań. W przypadku osób starszych, u których łatwiej o odwodnienie ważne jest także świadome podejście do tematu sportu. Tak jak zostało to wspomniane na początku – konieczna może być konsultacja lekarza, a także pamiętanie o wypijaniu odpowiedniej ilości wody/płynów nawadniających i uzupełnianie utraconych pierwiastków (potasu, magnezu, sodu).

Zalety aktywności fizycznej osób starszych

Regularny wysiłek fizyczny wpływa na obniżenie ryzyka rozwoju wielu chorób, w tym chorób sercowo-naczyniowych, nadciśnienia tętniczego, cukrzycy typu 2 czy osteoporozy. Aktywność fizyczna poprawia również mobilności osoby starszej i zmniejsza ryzyko chorób z tym związanych. Poza tym niweluje odczuwanie bólu przewlekłego, zaburzeń nastroju i/lub zaburzeń snu.

Źródła:

Peek, A.L. and M.L. Stevens; Resistance training for people with Parkinson’s disease (PEDro synthesis) British Journal of Sports Medicine, 2016. 50(18): p. 1158-1158
Morey MC.; UpToDate, Topic 16524 Version 31.0 Physical activity and exercise in older adults

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *