Żyj zdrowo – mandarynki

Żyj zdrowo – mandarynki

Mandarynka – słodka i soczysta namiastka słońca zimą – to jeden z najbardziej cenionych importowanych owoców w Polsce. Zajadają się nimi zarówno dzieci, jak i dorośli. A już sam ich cytrusowy aromat przywodzi na myśl święta. Oprócz fantastycznego smaku, zawierają ponadto całkiem spory zasób witamin i soli mineralnych, niezbędnych do utrzymania dobrej kondycji i zdrowia. Cytrusy były uprawiane na świecie już ponad 3 tysiące lat temu. Młodsze siostry pomarańczy trafiły do Europy na początku XIX wieku, chociaż pierwsze wzmianki o nich pochodzą już z XII wieku. Ojczyzną mandarynek są Chiny oraz Indonezja. Owoce rosną na drzewie cytrusowym, którego wysokość sięga nawet do 8 metrów. Roślinę, należącą do rodziny rutowatych, oplatają niewielkie, ciemnozielone liście oraz białe kwiaty. Owoce mają natomiast owalny kształt, spłaszczony po obu stronach, skórka jest porowata, a miąższ składa się z segmentów, które można łatwo od siebie oddzielić. Dziś mandarynki uprawiane są niemal na całym świecie – przede wszystkim w krajach śródziemnomorskich. Słodki smak egzotyki zadomowił się także na dobre na polskich stołach. Z rozkoszą spożywamy je w czystej postaci, ale smakują również wyśmienicie przetworzone. Wykorzystywane są też w przemyśle perfumeryjnym – nuta cytrusowa dodaje ekskluzywnym pachnidłom słodko-świeżego wigoru i życia. Dość często Polacy wykorzystują mandarynki jako składnik orzeźwiających sałatek. Dodatek cytrusów sprawia, że zyskują one niebanalny smak. Doskonale komponują się także w deserach, uzupełniając o ciekawe tony ciasta, kremy z bitą śmietana, galaretki a także czekoladowe rarytasy. To dokonała para również z drobiem czy owocami morza. Warto skosztować szczególnie krewetek w towarzystwie mandarynek, podanych z sosem słodko-pikantnym. Zwolennicy kuchni w wersji light używają tych pomarańczowych owoców z zamiłowaniem, w końcu są niskokaloryczne. Mandarynki wzbudzają w każdym inne pozytywne doznania. Dla jednych to smak szczęścia, drugim kojarzą się ze zbliżającymi się świętami Bożego Narodzenia, a jeszcze innym przywołują na myśl wakacje w ciepłych krajach. To wprost idealny „kompan” na zdrową przekąskę. Mandarynki kryją w sobie bogactwo cennych elementów dla zdrowia. Owoce zawierają sporą dawkę kwasów organicznych, dzięki czemu wykazują właściwości antytoksyczne. Ze względu na obecność witamin A i E mają działanie wspomagające na układ odpornościowy, hamując chociażby aktywność wolnych rodników, które odpowiadają za procesy starzenia czy poprawiając kondycję skóry. Ten przysmak pomaga również zwalczać otyłość, zapobiega cukrzycy typu 2 (mają niski indeks glikemiczny) czy miażdżycy naczyń. Zawierają także wiele składników mineralnych, są np. dobrym źródłem potasu – jednego z najważniejszych elektrolitów, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Pierwiastek ten odpowiada za prawidłową pracę mięśni, regulację gospodarki wodnej, utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej oraz prawidłowego ciśnienia krwi. Według WHO dzienne zapotrzebowanie na potas wynosi ok. 3,5 g. Warto wrócić do tekstu pt. Pierwiastek życia – tam można znaleźć mnóstwo informacji o tym cennym makroelemencie. Mandarynki to niezwykle smaczne owoce, które można wykorzystać w sztuce kulinarnej na wiele sposobów. Ich fantastyczny aromat nie da się porównać do niczego innego na Ziemi. Podczas obierania cytrusów ze skórki roznosi się pyszną mgiełką w pomieszczeniu. To zdrowy przysmak, zatem rozkoszujmy się nimi nie tylko od święta!