Żyj zdrowo – mandarynki

Mandarynka – słodka i soczysta namiastka słońca zimą – to jeden z najbardziej cenionych importowanych owoców w Polsce. Zajadają się nimi zarówno dzieci, jak i dorośli. A już sam ich cytrusowy aromat przywodzi na myśl święta. Oprócz fantastycznego smaku, zawierają ponadto całkiem spory zasób witamin i soli mineralnych, niezbędnych do utrzymania dobrej kondycji i zdrowia.

Cytrusy były uprawiane na świecie już ponad 3 tysiące lat temu. Młodsze siostry pomarańczy trafiły do Europy na początku XIX wieku, chociaż pierwsze wzmianki o nich pochodzą już z XII wieku. Ojczyzną mandarynek są Chiny oraz Indonezja. Owoce rosną na drzewie cytrusowym, którego wysokość sięga nawet do 8 metrów. Roślinę, należącą do rodziny rutowatych, oplatają niewielkie, ciemnozielone liście oraz białe kwiaty. Owoce mają natomiast owalny kształt, spłaszczony po obu stronach, skórka jest porowata, a miąższ składa się z segmentów, które można łatwo od siebie oddzielić. Dziś mandarynki uprawiane są niemal na całym świecie – przede wszystkim w krajach śródziemnomorskich. Słodki smak egzotyki zadomowił się także na dobre na polskich stołach. Z rozkoszą spożywamy je w czystej postaci, ale smakują również wyśmienicie przetworzone. Wykorzystywane są też w przemyśle perfumeryjnym – nuta cytrusowa dodaje ekskluzywnym pachnidłom słodko-świeżego wigoru i życia.

Dość często Polacy wykorzystują mandarynki jako składnik orzeźwiających sałatek. Dodatek cytrusów sprawia, że zyskują one niebanalny smak. Doskonale komponują się także w deserach, uzupełniając o ciekawe tony ciasta, kremy z bitą śmietana, galaretki a także czekoladowe rarytasy. To dokonała para również z drobiem czy owocami morza. Warto skosztować szczególnie krewetek w towarzystwie mandarynek, podanych z sosem słodko-pikantnym. Zwolennicy kuchni w wersji light używają tych pomarańczowych owoców z zamiłowaniem, w końcu są niskokaloryczne. Mandarynki wzbudzają w każdym inne pozytywne doznania. Dla jednych to smak szczęścia, drugim kojarzą się ze zbliżającymi się świętami Bożego Narodzenia, a jeszcze innym przywołują na myśl wakacje w ciepłych krajach. To wprost idealny „kompan” na zdrową przekąskę.

Mandarynki kryją w sobie bogactwo cennych elementów dla zdrowia. Owoce zawierają sporą dawkę kwasów organicznych, dzięki czemu wykazują właściwości antytoksyczne. Ze względu na obecność witamin A i E mają działanie wspomagające na układ odpornościowy, hamując chociażby aktywność wolnych rodników, które odpowiadają za procesy starzenia czy poprawiając kondycję skóry. Ten przysmak pomaga również zwalczać otyłość, zapobiega cukrzycy typu 2 (mają niski indeks glikemiczny) czy miażdżycy naczyń. Zawierają także wiele składników mineralnych, są np. dobrym źródłem potasu – jednego z najważniejszych elektrolitów, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Pierwiastek ten odpowiada za prawidłową pracę mięśni, regulację gospodarki wodnej, utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej oraz prawidłowego ciśnienia krwi. Według WHO dzienne zapotrzebowanie na potas wynosi ok. 3,5 g. Warto wrócić do tekstu pt. Pierwiastek życia – tam można znaleźć mnóstwo informacji o tym cennym makroelemencie.

Mandarynki to niezwykle smaczne owoce, które można wykorzystać w sztuce kulinarnej na wiele sposobów. Ich fantastyczny aromat nie da się porównać do niczego innego na Ziemi. Podczas obierania cytrusów ze skórki roznosi się pyszną mgiełką w pomieszczeniu. To zdrowy przysmak, zatem rozkoszujmy się nimi nie tylko od święta!

Ostatnia modyfikacja 17 sierpnia 2020

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *