Korzystaj z soli z umiarem

Solniczka to nieodłączny towarzysz wielu spożywanych przez nas potraw – można odnaleźć ją praktycznie w każdej polskiej kuchni. Odpowiednio posolony posiłek większości z nas po prostu lepiej smakuje. Niestety! Spożywanie soli w zbyt dużych ilościach sprzyja rozwojowi chorób układu krążenia. Wszystko za sprawą zawartego w niej sodu.

Sól jest składnikiem przeważającej większości produktów spożywczych dostępnych na sklepowych półkach. Jej właściwości konserwujące oraz zdolność do wzbogacania smaku znali już starożytni. Zasmakowali w niej do tego stopnia, że kupcy i handlarze z całego kontynentu zaczęli nazywać ją „białym złotem”. Wydobywanie i handel solą stały się źródłem niejednej fortuny. Chociaż współcześnie jej znaczenie gospodarcze spadło, wciąż można ją znaleźć niemal w każdym sklepie spożywczym.

Do wyrazistego, słonego smaku łatwo się przyzwyczaić. Jak z każdej używki, tak i z soli warto jednak korzystać z umiarem. Zawarte w jej kryształkach jony sodu są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu, lecz w nadmiarze mogą być szkodliwe. Ilość sodu jest ściśle powiązana ze stężeniem innego cennego pierwiastka – potasu. Skutkiem zaburzenia delikatnej równowagi mogą być na przykład dolegliwości układu krążenia. Stałe, nadmierne spożycie chlorku sodu może wywoływać wzrost ciśnienia tętniczego krwi.Dlatego na zachowanie zbilansowanej diety powinny zwracać uwagę w szczególności osoby cierpiące na nadciśnienie.

Im więcej solimy, tym więcej powinno być w naszej diecie potasu, który pełni funkcję regulatora, przyspieszającego wydalanie sodu przez zdrowe nerki. Niestety, badania pokazują, że potasu spożywamy zbyt mało 1. Bogatym źródłem tego pierwiastka są m.in.suszone banany, mleko w proszku, fasola, otręby pszenne czy orzechy arachidowe. Każdy z nas powinien włączyć jak najwięcej bogatych w potas warzyw i owoców do swojej diety. Zmiana nawyków żywieniowych to jednak długotrwały proces, który wymaga dużego wysiłku. Trudno z dnia na dzień zrezygnować z ulubionych przysmaków. Dopóki nie wyeliminujemy z naszej diety nadmiaru słonych potraw, warto zastanowić się nad sięgnięciem po suplementy diety bogate w potas, takie jak np. KATELIN+SR.


1TERAPIA 2013

5 thoughts on “Korzystaj z soli z umiarem”

  1. Pingback: Niedobór potasu – sygnały alarmowe | Katelin+SR

  2. Pingback: Leniwe Święta, aktywny Nowy Rok | Katelin+SR

  3. Pingback: Karnawał – czas zabawy i smakołyków | Katelin+SR

  4. Pingback: Eko żywność – przepis na zdrowe życie | Katelin+SR

  5. Pingback: Żyj zdrowo – śliwki | Katelin+SR

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *