rozgrzewka przed treningiem

Rozgrzewka – dlaczego jest ważna?

Rozgrzewka to ten element treningu, który często traktowany jest po macoszemu. Zapominamy o niej, świadomie ignorujemy i od razu rzucamy się w wir ćwiczeń. Ale czy słusznie? Co daje nam odpowiednie przygotowanie do aktywności fizycznej? Czy faktycznie możemy pomijać ten krok?

Czy rozgrzewka jest ważna?

Przeczytaj poniżej jaki rozgrzewka ma wpływ na organizm, a bez wątpienia nasunie się Tobie jedna odpowiedź. Przede wszystkim, dobrze przeprowadzona powoduje:

  1. podwyższenie temperatury ciała i przyspieszenie krążenia krwi, dzięki temu mięśnie i ścięgna stają się bardziej elastyczne i podatne na rozciąganie
  2. mobilizację stawów, wraz z czasem trwania rozgrzewki, na powierzchni stawów wytwarza się większa ilość płynu maziowego, który minimalizuje tarcie powierzchniowe, chroni tę część naszego układu kostnego
  3. pobudzenie ośrodkowego układu nerwowego, to bardzo ważny element prowadzący do uzyskania stanu optymalnej sprawności ruchowej
  4. zmniejszenie ryzyka kontuzji

Jaka jest zatem odpowiedź na pytanie: „czy rozgrzewka jest ważna?”… chyba nie musimy przekonywać nikogo, że oczywiście TAK, jest ważna.

Jak poprawnie przeprowadzić rozgrzewkę?

W rozgrzewce przede wszystkim ważny jest czas jej trwania. Składa się na niego wiele czynników, jednak mówiąc najbardziej obrazowo – im mniej dana osoba jest zaawansowana, tym dłużej powinno trwać przygotowanie do treningu, jednak najczęściej eksperci podają czas 10 do 15 minut. Ćwiczenia podczas rozgrzewki powinny stopniowo zwiększać swoją intensywność. Jako uniwersalny schemat podaje się w pierwszej kolejności ćwiczenia aerobowe (trucht, bieg w miejscu, skakanie na skakance). To one podniosą temperaturę ciała, uelastycznią mięśnie i przygotują stawy. Następnie przechodzi się do ćwiczeń kierunkowych, czyli takich, które zaktywizują te części, które będą szczególnie zaangażowane w nadchodzący trening (krążenie rąk, bioder, skrętoskłony, półprzysiady, wykroki itp.).

To o czym również często zapominamy przygotowując się do treningu, a jest bardzo ważne, chociażby dla prawidłowego przepływu krwi czy pracy mięśni, jest odpowiednie nawodnienie organizmu. Należy uzupełniać utracone elektrolity, czyli magnez, sód, potas, tak aby nie borykać się z uporczywymi objawami ich niedoboru.

Źródła

https://www.trenuje.pl/artykuly/znaczenie-rozgrzewki-w-treningu-silowym

https://www.pzpn.pl/public/system/files/articles/1681/673-372-Rozgrzewka%20przedmeczowa%20w%20pi%C5%82ce%20no%C5%BCnej.pdf

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *