Trzej muszkieterowie – potas, sód i chlor

Potas jest składnikiem wszystkich komórek i przestrzeni międzykomórkowych żywych organizmów. W związku z tym, znajduje się we wszystkich produktach spożywczych, poza tłuszczem i cukrem. Mimo to często spożywamy go za mało.

Z powodu wzrostu spożycia żywności przetworzonej z dodatkiem soli kuchennej oraz malejącego udziału świeżych warzyw i owoców w diecie,maleje spożycie potasu, wzrasta natomiast ilość spożywanego przez współczesnego człowieka sodu. Potas, chlor i sód to elektrolity, które ze sobą współpracują. Aby organizm mógł właściwie funkcjonować, trzeba dostarczyć mu każdego z tych pierwiastków w odpowiednich proporcjach. Stosunek sodu do potasu do chloru w diecie zdrowego człowieka powinien wynosić 1:1:1. Dorosła osoba powinna zapewnić własnemu organizmowi 2000–3000 mg potasu dziennie.

Potas w swoim działaniu jest antagonistą sodu i jest z nim bezpośrednio związany–reguluje gospodarkę wodną organizmu oraz równowagę kwasowo-zasadową. Odpowiada za prawidłową pracę nerwów i mięśni, pobudza wydzielanie insuliny, uczestniczy w spalaniu węglowodanów i białek, bierze udział w dotlenianiu mózgu, poprawiając tym samym koncentrację, wpływa także na ciśnienie krwi i pracę nerek.

Objawami niedoboru potasu może być ogólne osłabienie, ból głowy, nagły trądzik lub wysypka, podenerwowanie, zmęczenie, spuchnięte nogi, ręce, zaparcia, skurcze jelit, nadciśnienie lub nieregularne bicie serca.O zaburzeniu bilansu świadczyć mogą także: skurcze mięśni nóg występujące podczas wysiłku i w upał – tak organizm informuje nas, że wraz z potem straciliśmy zbyt dużo potasu.

Na niedobór potasu narażone są w szczególności osoby zestresowane, czynnie uprawiające sport lub stosujące leki nasercowe i na nadciśnienie. Na wzmożone zapotrzebowanie na ten pierwiastek powinniśmy uważać również będąc na diecie odchudzającej, stosując środki na przeczyszczenie czy środki moczopędne. Niedobór tego pierwiastka może być także spowodowany biegunką, wymiotami lub niedoczynnością nadnerczy.

Suplementację potasem powinny rozważyć osoby, których dieta jest bogata w sól i uboga w świeże warzywa. O takiej możliwości nie powinny zapominać również osoby,u których pojawiają się częste kurcze mięśniowe lub intensywnie uprawiające sport. Zażywanie suplementu jest polecane odczuwającym kołatanie serca albo cierpiącym na nadciśnienie.

Preparaty z potasem należy zażywać w porozumieniu z lekarzem, ponieważ jego nadmiar jest szkodliwy. Gwałtowny wzrost potasu w organizmie może zaburzać pracę serca zagrażając życiu. Zbyt wysokie jego stężenie upośledza również działanie niektórych leków, np. preparatów na nadciśnienie, niewydolność serca i arytmię.

Chlor i sód to składniki wydzielin i wydalin, wchodzą w skład soków trawiennych w przewodzie pokarmowym, razem z potasem uczestniczą w regulacji gospodarki wodnej organizmu oraz równowagi kwasowo-zasadowej. Oba te pierwiastki wpływają na prawidłową pracę serca. Występują w soli kuchennej, przez co często spożywamy ich za dużo. Nadmiar sodu może wywołać nadciśnienie, jest również czynnikiem zwiększającym ryzyko wystąpienia udaru mózgu i nowotworu żołądka.

Aby możliwe było zachowanie odpowiednich proporcji sodu do potasu,należy ograniczyć spożycie produktów wysoko sodowych, a zwiększyć wysoko potasowych. Najwięcej potasu znajdziemy w produktach pochodzenia roślinnego, a sodu w fast foodach, wędlinach i innych produktach zwierzęcych. Warto uważać na dosalanie potraw. WHO zaleca spożycie maksymalnie 6 gram soli na dzień, czyli jedną, płaską łyżeczkę(najlepiej jednak, jeśli ta wartość będzie oscylowała w granicach 2-3g). W Polsce zjadamy jej ok. 20g/dobę!

Ostatnia modyfikacja 24 kwietnia 2020

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *