wodacz1katelin

Wszystko czego chcemy dowiedzieć się o wodzie cz. I

Jeśli chcielibyśmy dokładnie przeanalizować znaczenie wody w naszym organizmie, prawdopodobnie zmieścilibyśmy się dopiero w kilkutomowym podręczniku. Ten ważny – jak nie najważniejszy – komponent ciała ludzkiego nazywany jest też nawet „milczącym składnikiem odżywczym”. Stanowi ponad połowę masy ciała człowieka i jest nieustannie wydalany: przez nerki (z moczem – ponad 1500 cm3), płuca (przez parę wodną – ok. 550 cm3) i skórę (z potem – ok. 600 cm3 w klimacie umiarkowanym). Dlatego woda powinna być ciągle dostarczana w odpowiedniej ilości, aby móc na właściwym poziomie uczestniczyć we wszystkich procesach fizjologicznych.

Najważniejsze funkcje wody

Analizując znaczenie wody dla organizmu, nie można nie wspomnieć o utrzymaniu właściwej temperatury ciała. To właśnie woda w 90 proc. jest składnikiem osocza krwi, zaś krew odpowiada za rozprowadzanie ciepła po całym ustroju oraz za usuwanie go z miejsc, gdzie jest go za dużo. Kolejną, ważną funkcją „milczącego składnika” jest transport – to właśnie w wodzie rozpuszcza się wiele substancji (w tym elektrolitów), które następnie są transportowane w formie płynnej do każdej komórki.

Woda usprawnia także pracę przewodu pokarmowego, wspomagając nie tylko formowanie się kęsów pokarmowych (dzięki ślinie), ale także aktywnie uczestnicząc w złożonych procesach trawienia i wchłaniania poszczególnych składników pokarmowych. Związek ten hamuje ponadto procesy gnilne zachodzące w jelicie cienkim oraz odtruwa organizm poprzez usuwanie produktów przemiany materii np. mocznika i kwasu moczowego przez nerki czy dwutlenku węgla przez płuca.

Woda to również istotna składowa ważnych dla naszego organizmu płynów ustrojowych m.in. płynu mózgowo-rdzeniowego (ochrona ośrodkowego układu nerwowego) i wód płodowych (ochrona płodu w okresie ciąży). Co ciekawe, woda jest także składnikiem mazi stawowej, dzięki czemu zapobiega tarciu stawów podczas poruszania się i wspomaga funkcjonowanie układu mięśniowo- szkieletowego

Zapotrzebowanie na wodę

Woda w naszym organizmie całkowicie wymieniana jest przeciętnie co ok. 20 dni, zaś dzienne zapotrzebowanie na ten składnik wynosi średnio ok. 2,5 litra. W praktyce jest ono jednak znacznie bardziej zróżnicowane i zależy od bardzo wielu czynników: wieku, płci, masy ciała, aktywności fizycznej, wilgotności powietrza oraz temperatury otoczenia. Przykładowo, różnicując zapotrzebowanie na wodę w zależności od płci: dla kobiet powinno ono wynosić w granicach 2,7 litra, natomiast dla mężczyzn z reguły jest ono o litr większe i wynosi 3,7 litra. Zapotrzebowanie na „milczący składnik” zmienia się także wraz z wiekiem. Badania wskazują, że im młodszy organizm, tym jest ono wyższe, i tak w przypadku dzieci wynosi ono od 10 do 15 proc. masy ciała, zaś u osób dorosłych kształtuje się „tylko” na poziomie 2-4 proc.

Ostatnia modyfikacja 5 maja 2020