Żyj zdrowo – kapusta

„Jeśli tli się u Ciebie jakaś choroba, kapusta wyleczy wszystko” – pisał Kato Starszy (234-149 p.n.e) w jednym ze swoich dzieł. Współczesna nauka potwierdza, że kapusta – choć być może nie jest lekiem na wszystko – ma liczne właściwości zdrowotne. Z poniższego wpisu, dowiecie się jakie.  

Przy pomocy kapusty starożytni Rzymianie leczyli choroby płuc, wątroby, stawów, wrzody, zaparcia oraz bezsenność. Lekiem na bezsenność była także według Greków. Z pism „ojców medycyny” dowiadujemy się także, że starożytni jadali kapustę gotowaną, z oliwą, solą, kminkiem i kaszą. Potrawę tę  uważali za lek na ból brzucha.

Na polskich stołach kapusta pojawiła się prawdopodobnie na przełomie X i XI wieku. Z „Zielnika” Syreniusza z początku XVII w. wiemy, że zmieszaną z kaszą, kawałkami ryby lub mięsa i słoniny podawano na rozpoczęcie obiadu. „Dykcyonarz” ks. Krzysztofa Kluka z 1805 potwierdza zarówno długą tradycję jedzenia kapusty w Polsce, jak i fakt, że używano jej w celach leczniczych. Według Krzysztofa Kluka „głowiasta biała” kwaśna kapusta najskuteczniej „zachowuje od szkorbutu”, świeża „goi rany gnijące, wrzody”, „uśmierza ból głowy od pijaństwa pochodzący”, a „sok od kwaśnej kapusty dobry jest w gorączkach”. Jeszcze inne właściwości lecznicze przypisuje Kluk kapuście czerwonej. Co ciekawe, jako sposób na kaca kapusta traktowana była już w starożytności.

Dzisiejsza wiedza potwierdza część z wymienionych powyżej właściwości zdrowotnych kapusty. Dodaje do nich także sporo innych. W warzywie tym znajdują się duże ilości witaminy C (świeża kapusta zawiera jej tyle, co pomarańcza lub cytryna). Ponadto jest źródłem „witaminy młodości” E, a także prowitaminy A i witamin z grupy B. Wpływają one pozytywnie na system nerwowy, usprawniają pamięć, koncentrację oraz działają antystresowo. W kapuście znajduje się również fosfor, mangan, miedź, wapń oraz sporo żelaza, dzięki czemu ma działanie krwiotwórcze. Zarówno świeża, jak i kiszona kapusta wymieniane są w grupie produktów spożywczych, które powinniśmy regularnie jeść, aby zmniejszyć ryzyko rozwoju nowotworów złośliwych. Głowiasta to także źródło siarki – pierwiastka, który upiększa włosy, cerę i paznokcie. Kapusta jest wreszcie jedną ze skarbnic potasu, który pomaga w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia krwi. Zawiera 211 mg tego pierwiastka na 100 g.

Kapusta kiszona ma więcej witaminy C niż surowa. Poza tym zawiera – powstały w czasie fermentacji – kwas mlekowy, który jest źródłem cennych probiotycznych bakterii. Przypominamy jednak, że znajduje się w niej też dużo sodu z soli. Dlatego osoby z podwyższonym ciśnieniem krwi lub cierpiące na choroby serca nie powinny  spożywać jej w dużych ilościach.

Polacy jedzą kapustę choćby w postaci surówek, składnika zup, gołąbków, bigosu czy nadzienia pierogów.  Być może dlatego, że jest tania i dostępna w każdym warzywniaku, nie uważamy jej za warzywo modne i wykwintne. Choć głos w jej sprawie zabierają znakomici kucharze. „Kapusta (…) traktowana jest jak zwykłe, pospolite, nudne, plebejskie warzywo (…). Są jednak miejsca na świecie, gdzie kapusta jest czczona. W Chinach jest symbolem szczęścia, dobrobytu, bezpieczeństwa i pełnego brzucha” pisała Marta Gessler w „Wysokich Obcasach”. A że na tę cześć rzeczywiście zasługuje, udowodniliśmy przedstawiając jej właściwości zdrowotne.

Odważycie się powiedzieć o niej teraz „głowa pusta”?

Ostatnia modyfikacja 3 września 2020

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *