Żyj zdrowo – szparagi

Jeszcze do końca czerwca trwa sezon na szparagi, które są nie tylko pyszne i wykwintne, lecz także niskokaloryczne oraz zdrowe. Warto w tym czasie rozkoszować się ich smakiem jak najczęściej i wzbogacać codzienne menu o ten rarytas, który jest skarbnicą witamin i soli mineralnych.

Szparagi były znane i cenione za swe walory smakowe oraz zdrowotne już w starożytnym Egipcie, Grecji i Rzymie. W czasach nowożytnych wróciły na salony ok. XV wieku za sprawą ówczesnego króla Francji – Ludwika XVI. Dopiero stąd zawędrowały do ościennych królestw, aby ok. XVIII wieku trafić do Polski. Początkowo były zastrzeżone jedynie dla klas wyższych, pojawiając się na stołach świty królewskiej i znamienitych duchownych. Współcześnie cieszą się ogromną popularnością, a zajada się nimi duża część Europy. Chociaż szparagów nie używały nasze babcie, Polacy powoli przekonują się również do ich delikatnego smaku, dzięki czemu coraz częściej goszczą w codziennym menu i weszły na stałe do rodzimej sztuki kulinarnej. Polskim zagłębiem szparagowym jest przede wszystkim Wielkopolska.

Występują trzy odmiany szparagów, w Polsce najbardziej popularne są białe i zielone, natomiast rzadko spotykane fioletowe, ze względu na trudną uprawę. Sezon na ten przysmak jest dość krótki, trwa zazwyczaj od połowy kwietnia do końca czerwca. Warto dobrze wykorzystać ten czas, gdyż są nie tylko smaczne, lecz także zdrowe. Ta wyjątkowo lekkostrawna i niskokaloryczna bylina zawiera mnóstwo cennych składników, witamin i soli mineralnych, w tym pokaźne źródło potasu, który odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie człowieka. To jeden z najważniejszych elektrolitów, który transportuje składniki odżywcze do wnętrza komórek oraz pomaga w pozbyciu się zbędnych produktów przemiany materii. Jest także niezbędny do prawidłowej pracy mięśni, serca czy układu nerwowego. Reguluje pH organizmu, którego równowaga jest kluczem do dobrego samopoczucia i zdrowia. Od potasu zależy też nasza sprawność ruchowa i wiele innych ważnych funkcji życiowych. Rozpuszcza się on w wodzie, dlatego zaleca się wykorzystywanie wywaru, w którym gotowały się warzywa. Najlepiej jest wybierać zielone szparagi, ponieważ zawierają najwięcej składników odżywczych. Nie trzeba ich obierać, dzięki czemu zatrzymujemy wszystko co cenne, gdyż najwięcej dobrego jest właśnie przy skórce.

Szparagi, zaliczane do najzdrowszych warzyw, dają ogromne pole do popisu w codzienniej sztuce kulinarnej. Stworzone na ich bazie aromatyczne dania mają zawsze wyborny smak. Ich dobroczynny wpływ na nasz organizm, m.in.za sprawą dużej zawartości potasu, jest nieoceniony. Ochoczo korzystajmy w sezonie z tej eksplozji witamin i soli mineralnych.

Ostatnia modyfikacja 18 września 2020

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *